Salgs- og leveringsbetingelser

En service over for kunden

Har du salgs- og leveringsbetingelser, kan kunderne se, hvad de går ind til, og de kan sige fra, hvis de synes, det er urimeligt. Som virksomhed behøver du ikke at udarbejde salgs- og leveringsbetingelser, men de kan være med til at mindske eventuelle uoverensstemmelser med kunden.

Du kan betragte salgs- og leveringsbetingelser som en service over for kunden. Det er dog vigtigt, at kunden accepterer betingelserne, inden handlen gennemføres. I modsat fald gælder betingelserne nemlig ikke.

Salg til virksomhed eller til forbruger

Der er forskel på, hvilke betingelser du kan give virksomheder og forbrugere. Aftaler mellem to virksomheder kan udarbejdes, som man nu finder bedst for den givne aftale – der er aftalefrihed.

I aftaler med private forbrugere skal man derimod følge Købelovens bestemmelser.

Tre trin til fuldendt ordre

Når du sælger opgaver og løsninger, går der ofte tre trin forud, at ordren er solgt og leveret:

  • Overslag – her giver du kunden et groft overslag over opgavens omfang, og hvad det ca. kommer til at koste.
  • Tilbud – her giver du kunden et konkret tilbud på opgaven med pris, tid og opgavens indhold. Tilbuddet gælder f.eks. i 14 dage. Send dine salgs- og leveringsbetingelser med tilbuddet.
  • Ordrebekræftelse – siger kunden ja til tilbuddet, sender du en ordrebekræftelse skriftligt via mail, og ordren er nu hjemme.

Find skabelon til Salgs- og leveringsbetingelser på Startvækst.dk

EF-HSM-1211574810
Giv dig ikke rabat, uanset hvad du laver. Alle har et unikt perspektiv, som de kan bringe til verden.
Mark Zuckerberg,
grundlægger af Facebook