Alt om betalingsbetingelser

Hvornår skal kunden betale?

Når du sælger dine varer eller ydelser, skal du huske klart at angive, hvornår du ønsker, at kunden skal betale. Fra branche til branche er der forskellige betalingskutymer. Det er bedst for dig, hvis kunden betaler hele beløbet forud, og værst, hvis kunden først betaler efter 5 måneder – eller slet ikke betaler.

Eksempler på betalingsbetingelser

Bliv inspireret her til at vælge din eller dine betalingsbetingelser her:

Ryk hurtigst muligt

Når du sender en regning ud og har anført en betalingsfrist på 8 dage, og kunden efter 30 dage ikke har betalt, behøver du ikke at være tilbageholdende med at rykke efter de 30 dage. 

Er du dygtig til at styre din likviditet, rykker du efter 9 dage, hvis det forekommer rimeligt at gøre det.

Når du skal rykke en kunde for betaling, kan du gøre det pr. brev, telefonisk eller på anden måde. Det er op til dig at tage telefonen eller skrive brevet – selvom du synes, det er for dårligt, at de ikke bare betaler. 

Betaler kunden ikke efter at have modtaget en rykker, kan du indlede en inkassosag.

EF-O-1164644780

Rentetilskrivning

Du kan vælge at tilskrive renter på tilgodehavendet hos din kunde, hvis kunden ikke betaler til tiden. Mange bogføringssystemer kan tilskrive renter automatisk.

Der findes retsregler om størrelsen af sådanne renter, men disse er i praksis ikke ret vigtige. Uanset hvilken sats du tilskriver renter, så vælger kunderne nemlig oftest at betale beløbet uden renter, når de får en rentenota.

Du må se sådan på det, at hvis en rentenota får folk til at betale, hvad de skylder, så er det vel godt nok – også selv om de ikke altid betaler renterne.

Hvis du tror, du kommer til at elske noget, så prøv det. Du vil blive sur resten af livet, hvis du ikke prøver.
Hvis du tror, du kommer til at elske noget, så prøv det. Du vil blive sur resten af livet, hvis du ikke prøver.,
musiker