Dækningsbidrag

Fokusér på dækningsbidrag

Eksempler på beregning af din virksomheds vigtigste tal. Dækningsbidrag er det vigtigste tal i regnskabet, hvis du har en handelsvirksomhed.

Hvad er dækningsbidrag?

Dækningsbidraget viser, hvor mange penge du har til at dække dine faste omkostninger, renter og overskud.

Eksempel på dækningsbidrag

Sælger du f.eks. CD´er til 140 kr. over internettet, og kunden selv betaler porto, kunne din udregning for salg af en CD se således ud:

Salgspris, excl. moms: (incl. moms 140) 112,00 kr.

- Købspris hos pladeselskab: 88,00 kr.

- Pakning og kuvert: 2,00 kr.

= Dækningsbidrag: 22,00 kr.


Dette regnestykke fortæller dig, at for hver gang du sælger en CD til 140 kr., har du 22 kr. tilbage til at betale alle andre udgifter end lige dem, der er gået til direkte at købe og pakke CD´en.

Dette beløb kaldes dækningsbidrag eller bruttofortjeneste. 

Jo større dækningsbidrag, jo bedre

Det siger sig selv, at jo større dækningsbidrag du har, jo bedre er det. Der er tre måder at få større dækningsbidrag på:

  1. Du kan hæve salgsprisen
  2. Du kan forhandle en bedre købspris
  3. Du kan kombinere de to

Hvad er dækningsgrad?

Man kan også regne dækningsbidraget ud i %, så hedder det bare dækningsgrad. Det gør du på følgende måde:

  • Dækningsbidrag x 100 / salgspris = Dækningsgrad 

I det konkrete tilfælde med salg af CD´er bliver dækningsgraden:

  • 22 kr. x 100 / 112 kr. = 19,6 %

 

Dækningsbidrag ved serviceydelser

Dækningsbidraget er meget forskelligt fra branche til branche. Eksemplet med salg af CD´er viser et forholdsvis lille dækningsbidrag. 

Sælger du derimod foredrag om lean og effektivisering og får 7.000 kr. pr. foredrag, har du muligvis kun direkte udgifter for 200 kr. til en taxa for at komme til hotellet, hvor foredraget skal holdes. Det giver dig et dækningsbidrag på 6.800 kr. (97%). 

Til gengæld har du ofte højere faste omkostninger og kan nok ikke forvente at udfakturere foredrag 37 timer om ugen. 

Det samme billede gør sig gældende for f.eks. revisorer, advokater og psykologer.

Når der er minimale direkte udgifter i din virksomhed, tager man dem normalt ikke med i regnskabet, men tager dem med under faste udgifter.

 

Ingen taler om iværksætteri som overlevelse, men det er præcis, hvad det er.
Anita Roddick,
stifter af Body Shop