Administration i egen virksomhed

Få styr på administrationen

Ud over at arbejde med dit produkt skal du som selvstændig være sikker på, at administrationen i virksomheden fungerer.

De fleste iværksættere er før start bekymrede for alt det med at betale skat, lave regnskab, indsamle moms og andet, som staten påfører virksomhederne. For langt hovedparten af nystartede virksomheder er det faktisk ikke så slemt.

95 % klares af et godt bogholderi

Hvis du følger de 5 trin i at lave regnskab, er 95 % af dine administrative udfordringer løst. 

Du skal:

  1. Få bilag for alle aktiviteter 
  2. Samle bilagene i et ringbind – eller i et online regnskabsprogram
  3. Bogføre bilagene i et regnskabsprogram mindst hver tredje måned 
  4. Trække rapporter ud af regnskabsprogrammet og indbetale den indsamlede moms for perioden
  5. Tag brillerne på, læs rapporter og vurder, om det går godt i din virksomhed

Administration i fødevarebranchen

Visse brancher skal udføre noget mere administration end andre brancher – fx fødevarebranchen. Her er der en del regler vedrørende hygiejne, man skal følge.

Lav et budget og budgetkontrol

Som en del af at styre din virksomhed skal du lave et driftsbudget. Dette budget viser dine forventninger til året, herunder forventninger til størrelsen på din omsætning og mængden af dine udgifter. 

Når du laver regnskabsrapporter, kan du så sammenligne med driftsbudgettet. Tjener du mindre, end du forventede, må du se, hvad du kan gøre ved det.

Hvis du forfølger noget, du føler stærkt for, vil jeg kalde det en succes.
Adora Svitak
amerikansk forfatter