13 måder at markedsføre en butik
- Før start
- Markedsføring
- 13 måder at markedsføre en butik på
- Før start
- Markedsføring
- 13 måder at markedsføre en butik på
Har du en butik, en klinik eller restaurant?
Hvis du har en butik, en klinik eller restaurant, får du her 13 tips til at lokke kunderne til. Udgangspunktet for din markedsføring er, at du har et godt produkt eller yder en god service. Det er fundamentet. Når du er sikker på det, skal du fortælle de potentielle kunder, hvad du sælger, og hvor du bor, så de kan komme og købe hos dig.
-
1. Det personlige salg – uden for butikken
Forsøg altid at få kunderne ind i butikken. Find måder at lokke dem til på, f.eks. via smagsprøver, tilbud eller en kop kaffe.
-
2. Det personlige salg – i butikken
Personlig betjening er altafgørende for, at din butik skiller sig positivt ud fra mængden. God, venlig og imødekommende betjening huskes af kunden, som glædeligt fortæller det videre til andre potentielle kunder.
-
3. Det rette logo
Få lavet et pænt logo, der signalerer kvalitet og ordentlighed af det, du sælger – to faktorer, som er meget vigtige for dine kunder.
-
4. Hav visitkort klar
Dem uddeler du alle de steder, du kan komme til det. I butikken, i venners butikker, til møder, og når du er sammen med vennerne.
-
5. Professionelle flyers
En flot flyer/brochure kan tiltrække flere kunder og øge dit salg. Du uddeler dine flyers til kunder i butikken, putter dem i brevsprækker mv. Du bør her ajourføre dig med markedsføringsloven via www.forbrugerombudsmanden.dk.
-
6. Synligt reklameskilt
Få dig et flot og karakteristisk reklameskilt til facaden. Bor du ud til offentlig vej, så sørg for, at de forbikørende ved, at du eksisterer. Lav et sandwichskilt og skriv dine gode tilbud, så folk, der kommer forbi, får lyst til at gå ind i din butik.
-
7. Rigeligt med lys
Sørg for, at der er godt lys i din butik. Er der halvmørkt, tror kunderne, at der er lukket, og varerne ser også kedelige ud.
-
8. En god hjemmeside
underne skal kunne finde dig på internettet. Her vil de nemlig researche dig og kigge efter gode tilbud.
-
9. Elektronisk nyhedsbrev og sociale medier
Få dine kunder i butikken til at skrive sig op til dit elektroniske nyhedsbrev, så du kan sende en mail til dem, når du har et godt tilbud. Jf. punkt 5 – ajourfør dig med markedsføringsloven. Få dem også til at følge din Facebookside, og giv dem jævnligt opdateringer om din forretning.
-
10. Annoncer i magasiner
Skaf flere kunder via gode tilbud, som du markedsfører igennem ugeaviserne eller andre aviser.
-
11. Bliv synlig på Google Maps
Læg din butiks placering ind på Google Maps. Søger man fx efter "blomsterbutik i Aarhus", vil din butik derefter blive vist i Googles søgeresultater. Se www.google.dk/maps for mere info.
-
12. Begynd at annoncere på Google Ads
Folk finder ofte løsninger på deres ønsker og behov ved at søge på Google. Her kan du oprette en Google Ad – de små annoncer, man ser i toppen af søgeresultaterne. Hvis du gør det rigtigt, kan de være en meget effektiv markedsføringskanal. Se www.ads.google.com/ for mere info.
-
13. Arranger events
Events kan også øge dit salg. Det kan være modeopvisning, orientalsk madlavning eller foredrag om butikkens varer.
Do it – passivitet er en butiksejers værste fjende
En butik, restaurant eller klinik skal hele tiden udvikle sig og blive bedre. Det er måden at få nye kunder på og beholde de gamle.
Lyt til kunderne:
- Måske spørger de efter varer, du ikke har?
- Vurder, om de bør skaffes hjem.
- Kritiserer de, at varerne ikke er friske eller umoderne?
- At butikken er dårligt indrettet?
- Kan du mærke, at de synes, butikken er kedelig?
… så gør noget ved det!
Du kan få hjælp til din markedsføring
Har du brug for mere hjælp til din markedsføring, kan vi anbefale dig et medlemskab af Frie Selvstændige. Carina er deres ekspert på området, og hun kan give dig professionel 1:1 sparring, når du har behov for det.
Frie Selvstændige har i øvrigt også eksperter inden for salg, økonomi, jura og strategi, og et medlemskab koster kun 95 kr. pr. måned, hvis du er medlem af A-kassen Frie (ellers 159 kr.). Lige nu får du de første 3 måneder gratis, når du melder dig ind i a-kassen.
Det sværeste ved at være iværksætter er at du fejler 10 gange for hver succes.