Hvem er dine konkurrenter
- Før start
- Markedsføring
- Hvem er dine konkurrenter
- Før start
- Markedsføring
- Hvem er dine konkurrenter
Du vil altid have konkurrenter
Når du starter virksomhed, vil du altid have konkurrenter. Måske kan du ikke få øje på dem fra starten – men de skal nok være der. Når man starter virksomhed, kan man have en tendens til at fokusere så meget på sit eget produkt eller sin egen ydelse, at man glemmer, at der er andre derude på det samme marked – og eventuelt med lignende produkter.
Du har måske kun øje for de to konkurrenter, du lige kender, og de kan i dine øjne slet ikke leve op til din standard. Men prøv alligevel at tage det skridtet videre og vurder din konkurrencesituation nøgternt – og lær fra de bedste.
Vurdér konkurrencesituationen – sådan gør du:
- Undersøg, hvad dine konkurrenter tager for samme ydelse/produkt
- Undersøg, hvad konkurrenterne tager for et produkt, der løser samme problem som dit (substitution)
- Findes dine konkurrenter på netop dit marked?
- Hvad gør dine konkurrenter særligt godt?
- Hvor kunne de gøre det bedre?
- På hvilke måder er dit produkt forskelligt fra konkurrenternes?
- Hvorfor skulle kunden købe dit produkt i stedet for konkurrentens?
- Hvilke konkurrenceparametre er gældende inden for din branche?
Tilret dit produkt
Når du har analyseret dine konkurrenter, kan du med fordel tilpasse dit produkt.
Vurder, om der er et hul i markedet. Er der sket en markedsudvikling, som konkurrenterne ikke tager højde for – noget, du kan se, fordi du har undersøgt markedet?
Måske er der en indgroet forståelse af markedet, som de etablerede konkurrenter bare følger, fordi de altid har gjort det. Du kan til gengæld se, at det er tid til ændringer på netop dit marked.
Kreativitet forudsætter dyb viden om det specifikke.