Den bedste måde at blive sikker på at du har tænkt på alt, når du skal starte en virksomhed, er at lave en forretningsplan. Skabelonen til at udarbejde en forretningsplan guider dig gennem alle de områder, du skal forholde dig til, når du skal starte en virksomhed.
Når du har forholdt dig til alle områderne, ved du rigtigt meget om at starte virksomhed. Derefter skal du brænde forretningsplan, da den er et snapshot af, hvordan du ser virksomheden i dag, men virksomheden flytter sig hele tiden, og du skal flytte med.
Nu skal du lære de 5 principper som succesfulde iværksættere følger.
Men først forretningsplanen: Forretningsplan-skabelonen guider dig gennem nedenstående punkter:
At drive en nystartet virksomhed er en meget personlig ting, da ejeren eller
ejerne ofte er de eneste i virksomheden. Derfor må man i dette afsnit af sin
forretningsplan sandsynliggøre at man - eller teamet bag - har den kapacitet og
de ressourcer, der skal til for at drive virksomheden.
Læs mere om Personlige ressourcer
Livsnerven i virksomheden er den ydelse eller det produkt, du vil sælge. Det er
derfor vigtigt, at man analyserer ydelsen/produktet fra mange vinkler. Specielt
skal der fokuseres på, hvad kunderne ønsker af produktet eller serviceydelsen,
og om man kan tjene nok penge for hver solgt enhed.
Læs mere om produkter/ydelsen
Før man kan gå i gang med at markedsføre og sælge sit produkt, er det nødvendigt
at kende det marked, man skal ud at sælge på. For at kunne lave en god
markedsføring er det nødvendigt at have en solid viden om markedet – det vil
bl.a. sige konkurrenterne og kunderne. Skriv dine analyser ind i
forretningsplanen.
Læs mere om markedsanalyse
Salg og markedsføring er de tiltag, du vil gøre for at få fortalt
potentielle kunder, at du eksisterer og har et interessant produkt eller en
spændende ydelse. I forretningsplanen skal du beskrive dine tiltag og begrunde
dem.
Læs mere om markedsføring
Du skal have beskrevet, hvordan hverdagen i din virksomhed skal fungere.
Hvem laver regnskab, rydder op, hvilken rabat vil du give kunder, hvem
organiserer personalet og hvordan får du lavet egenkontrol?
Læs mere om praktisk organisering
Det kan være en styrke, hvis du allerede fra starten af din nye virksomhed
kan se konturerne af en større og mere interessant virksomhed. Beskriv i planen,
hvordan du ser virksomheden om tre år.
Læs mere om virksomhedens udvikling
At lave budgetter er at sætte økonomi på de planer, du har beskrevet i de
foregående afsnit af forretningsplanen. Budgetterne konkretisere dine planer og
viser, om de hænger sammen. Hænger budgetter og idéer ikke sammen, må du ændre
på planerne, så de kommer til at hænge sammen.
Læs mere om budgetter
Finansiering betyder: "Hvordan skaffer man de penge, man har fundet ud, at
man behøver for at starte virksomheden?" Beskriv i forretningsplanen, hvilke
kilder du mener, der kan finansiere din start.
Læs mere om finansiering
Du kan downloade alt hvad du behøver for at lave en forretningsplan på Download forretningsplan siden.
De 9 områder i forretningsplanen hænger indbyrdes sammen. Ændrer du på et område, har det indflydelse på på de andre. Din forretningsplan vil derfor altid være en dynamisk plan.
Se Iværksætter svar fra forsiden
Afprøv gratis et regnskabsprogram
|
![]() |
Toke er iværksætteren bag regnskabsprogrammet Billy.
Han satte sig for at lave Danmarks nemmeste regnskabssystem. Han er så stolt af det, at han giver dig en 30 dages gratis prøveperiode - Der er ingen binding efter 30 dage. 20.000 virksomheder bruger allerede programmet. 2 minutter og du er i gang Billy er et online regnskabsprogram. Når du registrerer dig, får du en kort introduktion, og du er klar til at bruge programmet. Så nemt er det faktisk. Klik, indtast email og kom i gang |
Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk
Hvis du ikke laver fejl, er det fordi du ikke tager beslutninger.
– Catherine Cook, online iværksætter
![]() |
|
Sitemap |