Kort om forretningsplan på de 9 trin
- Forretningsplan
- Forretningsplan i 9 enkle trin
- Kort om forretningsplan på 9 trin
- Forretningsplan
- Forretningsplan i 9 enkle trin
- Kort om forretningsplan på 9 trin
Gør det enkelt at starte virksomhed
Gør det enkelt at starte virksomhed ved at forholde dig til kun 9 områder. Når du har svaret på dem, har du en forretningsplan.Den bedste måde at blive sikker på at du har tænkt på alt, når du skal starte en virksomhed, er at lave en forretningsplan.
Skabelonen til at udarbejde en forretningsplan guider dig igennem alle de områder, du skal forholde dig til, når du skal starte en virksomhed.
Brænd derefter forretningsplanen
Når du har forholdt dig til alle områderne, ved du rigtigt meget om at starte virksomhed. Derefter skal du brænde forretningsplanen. Forretningsplanen er nemlig et snapshot af, hvordan du ser virksomheden i dag, men virksomheden flytter sig hele tiden, og du skal flytte med.
Nu skal du lære de 5 principper, som succesfulde iværksættere følger.
Men først forretningsplanen: Forretningsplan-skabelonen guider dig gennem nedenstående punkter:
Skabelon for forretningsplan der guider dig gennem nedenstående punkter:
-
1. Personlige ressourcer
At drive en nystartet virksomhed er en meget personlig ting, da ejeren eller ejerne ofte er de eneste i virksomheden.
Derfor må man i dette afsnit af sin forretningsplan sandsynliggøre, at man – eller teamet bag – har den kapacitet og de ressourcer, der skal til, for at drive virksomheden.
Læs mere om Personlige ressourcer -
2. Produktet/serviceydelsen
Livsnerven i virksomheden er den ydelse eller det produkt, du vil sælge. Det er derfor vigtigt, at man analyserer ydelsen/produktet fra mange vinkler.
Specielt skal der fokuseres på, hvad kunderne ønsker sig af produktet eller serviceydelsen, og om man kan tjene nok penge for hver solgt enhed.
Læs mere om produkter/ydelsen -
3. Markedsbeskrivelse
Før man kan gå i gang med at markedsføre og sælge sit produkt, er det nødvendigt at kende det marked, man skal ud at sælge på.
For at kunne lave en god markedsføring er det nødvendigt at have en solid viden om markedet – det vil bl.a. sige konkurrenterne og kunderne. Skriv dine analyser ind i forretningsplanen.
-
4. Salg og markedsføring
Salg og markedsføring er de tiltag, du vil sætte i gang for at fortælle potentielle kunder, at du eksisterer og har et interessant produkt eller en spændende ydelse.
I forretningsplanen skal du beskrive dine tiltag og begrunde dem.
Læs mere om markedsføring -
5. Praktisk organisering af virksomheden
Du skal have beskrevet, hvordan hverdagen i din virksomhed skal fungere. Hvem laver regnskab, hvem rydder op, hvilken rabat vil du give kunder, hvem organiserer personalet og hvordan får du lavet egenkontrol?
Læs mere om praktisk organisering -
6. Virksomhedens udvikling
Det kan være en styrke, hvis du allerede fra starten af din nye virksomhed kan se konturerne af en større og mere interessant virksomhed.
Beskriv i planen, hvordan du ser virksomheden om tre år.
Læs mere om virksomhedens udvikling -
7. Budgetter
At lave budgetter er at sætte økonomi på de planer, du har beskrevet i de foregående afsnit af forretningsplanen. Budgetterne konkretiserer dine planer og viser, om de hænger sammen.
Hænger budgetter og idéer ikke sammen, må du ændre på planerne, så de kommer til at hænge sammen.
Læs mere om budgetter -
8. Finansiering
Finansiering betyder: "Hvordan skaffer man de penge, man skal bruge for at starte virksomheden?"
Beskriv i forretningsplanen, hvilke kilder du kan finde til finansiering af din start.
Læs mere om finansiering -
9. Mission for virksomheden
Visse virksomheder finder det naturligt at udarbejde en mission.
Socialøkonomiske virksomheder tager ofte udgangspunkt i afsnittet om mission og finder efterfølgende ud af, hvordan man kan tjene penge.
Læs mere om Mission
Download skabelon til forretningsplan
Du kan downloade alt, hvad du behøver for at lave en forretningsplan, på Download forretningsplan siden.
9 dynamiske punkter
De 9 områder i forretningsplanen hænger indbyrdes sammen. Ændrer du på et område, har det indflydelse på de andre. Din forretningsplan vil derfor altid være en dynamisk plan.