Hvorfor lave en forretningsplan?

Gør din forretningsidé konkret

En forretningsplan tvinger dig til at tænke på din idé som en konkret forretningsidé. En forretningsplan er en beskrivelse af og en plan for den virksomhed, du vil etablere drive og udvikle. Her får du vores bud på, hvorfor du skal lave en. 

Du kommer til at virke professionel

Hvis du får beskrevet de tanker, du har i hovedet, vil det hele blive meget klarere for dig. Du vil nemlig kunne opleve på skrift, hvad du tænker om din virksomhed. Ofte ser det godt ud – men lige så ofte finder man ud af, hvad man mangler at få gjort klart, før virksomheden skal åbne.

Planen vil samle trådene fra dine forberedelser. Du vil på en klar måde kunne fortælle din ægtefælle, din familie, dit personlige netværk, rådgiverne og banken, hvad dine planer med dit nye liv er. 

En dynamisk forretningsplan

Du må ikke betragte forretningsplanen som den endelige plan for virksomheden, men nærmere som en forretningsplatform, hvorfra du kan gå ud og navigere i forretningsverdenen. 

Når du er færdig med din plan, vil den ofte være forældet. Men hvis du har lavet en forretningsplan, har du lært, hvad du skal forholde dig til, når du har en virksomhed.

FOR-HF-1279738776

Forretningsplan illustreret

Nedenstående illustration viser de 9 områder, du altid skal optimere. Alle områder er vigtige, indbyrdes forbundne og ændrer sig hele tiden. Jo dygtigere du er til at håndtere områderne, jo bedre en virksomhed har du.

Forretningsplan-illustreret

 

Jeg har ikke fejlet. Jeg har bare fundet 10.000 måder, det ikke virker på.
Thomas Edison
opfinder af lyspæren