Mange iværksættere går så meget op i at lave det bedste produkt, at kunderne får anden prioritet.
Det er ikke så godt, da det er kundens køb af ens produkt, der skaber succesfulde virksomheder.
Når du har du fundet ud af, at du gerne vil sælge børnetøj, softwareløsninger eller grafisk design, bør din næste tanker være:
Du har sandsynligvis en formodning om, hvem dine kunder kan være, men du har nok ikke foretaget en analyse eller undersøgelse af det.
Her er nogle spørgsmål, du kunne stille dig selv og dine kunder. Svarerne og analysen af svarerne kan danne grundlag for din markedsanalyse – som kan indgå i din forretningsplan:
Det kan være forholdsvis nemt at finde det potentielle antal kunder, der vil købe dit produkt eller din ydelse. Det er straks sværere at vurdere, hvor mange af de potentielle kunder, der kunne tænkes at købe netop det produkt, du udbyder.
For at kunne komme med et kvalificeret bud, kan du f.eks. interviewe fem potentielle kunder og høre, om de ville købe dit produkt frem for det, de bruger i dag.
Bare det at tale med fem mulige kunder – der ikke er dine venner – giver en
uvurderlig viden om dine kunders ønsker.
Du kan også i samtalen med kunderne vurdere dine konkurrenters styrke i forhold
til din. Kontakt også branchekendte personer og hør deres vurdering af dit
produkt.
Du kan også være i den lykkelige situation, at du allerede har fem kunder, når du starter, eller at du har aftalt med din gamle arbejdsplads, at den vil købe mindst 500 timers arbejde hos dig de to første år.
Når du ved hvem, dine kunder er, skal du finde en god måde at kontakte dem og få fat i dem på. Du skal derfor sikre, at der er god tid i din arbejdsuge til at kontakte kunder – måske sammenlagt en dag om ugen.
Der findes ikke én rigtig måde at kontakte kunder på. Måderne afhænger meget af, hvilken branche du er i, konkurrencesituationen og hvordan du er forskellig fra dine konkurrenter.
Her er en ikke udtømmende liste af måder at kontakte kunder på:
Få flere idéer ved at læse om salgs- og kontaktparametre og de andre salgs- og markedsføringsartikler her på hjemmesiden.
Afprøv gratis et regnskabsprogram
|
![]() |
Toke er iværksætteren bag regnskabsprogrammet Billy.
Han satte sig for at lave Danmarks nemmeste regnskabssystem. Han er så stolt af det, at han giver dig en 30 dages gratis prøveperiode - Der er ingen binding efter 30 dage. 20.000 virksomheder bruger allerede programmet. 2 minutter og du er i gang Billy er et online regnskabsprogram. Når du registrerer dig, får du en kort introduktion, og du er klar til at bruge programmet. Så nemt er det faktisk. Klik, indtast email og kom i gang |
Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk
Det sværeste ved at være iværksætter er at du fejler 10 gange for hver succes.
– Adam Horwitz, amerikansk iværksætter
![]() |
![]() |
Sitemap |