Salgskanaler for dit produkt

En salgskanal er den butik, grossist eller webshop

Det er ofte nemmere at købe, importere eller producere et produkt, end det er at finde den rette salgskanal til det. En salgskanal er den butik, grossist eller webshop, som har kontakten til kunderne. Det mest værdifulde, en virksomhed kan have, er kontakten til kunderne.

Uden kunder, ingen virksomhed – også selvom du har verdens bedste produkt.

Eksempler på salgskanaler til sko fra Brasilien

I Brasilien produceres rigtigt mange spændende ting, fx kvalitetssko lavet af blødt plastic. Du har fundet et par lækre ballerinasko og et par højhælede sko i friske farver, som du vil importere til Danmark.

Hvilken salgskanal kan du bruge for at få dem solgt? Det kunne f.eks. være:

Lave egen webshop – men hvem tør købe ukendte plasticsko fra en webshop? Det kræver et stort brandingarbejde, før websalget er troværdigt.

Åbne en butik i din by – men der skal sælges rigtigt mange par sko for bare at betale huslejen.

Sælge skoene til en skokæde – men det er næsten kun kæder, der sælger sko i Danmark i dag, og de vil nok ikke give dig 10% for hvert solgt par sko. De er store nok til at købe direkte fra Brasilien.

Køre rundt til små uafhængige butikker – der er mange, men de køber små partier. Det er dyrt og tidskrævende,

En bod på markeder – det er relativt billigt, men forvent også et relativt lille salg.

Opbyg din egen salgskanal

Hvis du langsigtet vil opbygge et brand for brasilianske sko, skal du udvikle din egen salgskanal. 

Det tager tid, men med hårdt arbejde og den rette strategi vil du ende med at eje noget værdifuldt.

FS-M-672826912

Hvordan får du solgt dine produkter?

Før du får købt eller produceret en container fyldt med et  spændende produkt, skal du spørge dig selv: "På hvilken måde får jeg solgt mine produkter?"

Her er en model, du kan tage med i dine overvejelser. Husk: Jo tættere du er på kunden, jo bedre:

Producent >> Grossist >> Grossist >> Butik >> Kunde

Producent >> Grossist >> Butik >> Kunde

Producent >> Butik >> Kunde

Producent >> Kunde

Hvis du starter med ingenting og slutter med ingenting, så har du ikke tabt noget.
Michael Dunlop
engelsk iværksætter