Plan for markedsføring

Markedsfør dine produkter struktureret

En markedsføringsplan er et redskab, der tvinger dig til at markedsføre dine produkter på en struktureret måde. Har du en enkeltmandsvirksomhed med få og kendte kunder, eller har du kun få og små markedsføringsaktiviteter, behøver du ikke lave en markedsføringsplan. Du bør dog stadig planlægge, hvordan du markedsfører dig bedst.

Har du derimod en virksomhed med flere forskellige markedsføringsaktiviteter, der skal igangsættes på forskellige tidspunkter af året, vil en markedsføringsplan være til stor hjælp og give dig en besparelse.

En plan til markedsføring

Som til så mange andre større aktiviteter er det godt at lave en plan til aktivitetens udførelse. Det gælder også for dine markedsføringsaktiviteter. 

Her følger forslag til, hvordan en markedsføringsplan kan struktureres.

EF-HSM-1129819919

Markedsføringsplanen har to hovedområder:

  1. Handlingsplan for salgs- og markedsføringsaktiviteter
  2. Kalender for udførelse af salgs- og markedsføringsaktiviteter

1) Handlingsplan for salgs- og markedsføringsaktiviteter

I denne del af planen kan du måned for måned skrive, hvilke aktiviteter du vil bruge til at markedsføre din virksomhed. Når alle måneder er udfyldt, har du handlingsplanen for markedsføring af din virksomhed.

2) Kalender for udførelse af salgs- og markedsføringsaktiviteter

Denne del af planen fokuserer på, hvornår du skal udføre markedsføringen – dvs. en mere detaljeret beskrivelse af, hvornår der skal forberedes, aftales m.v., for at de planlagte markedsføringstiltag bliver ført ud i livet.

Den første del fokuserede på markedsføringens indhold. Denne del visllige punkter liggende et andet sted.

Your website is the window of your business. Keep it fresh, keep it exciting.
Jay Conrad Levinson,
forfatter