8 råd til at fejle som iværksætter
- Før start
- Succesfulde iværksættere
- 8 råd til at fejle
- Før start
- Succesfulde iværksættere
- 8 råd til at fejle
Tør du fejle?
Normalt får du gode råd til at få succes som iværksætter, men her får du 8 gode råd til at fejle som iværksætter.
De gode råd er bl.a. indsamlet af det engelske firma Cobweb, som gennem mange år har registreret de handlinger, iværksættere har foretaget, som ikke har ført noget godt med sig.
Her er de 8 råd:
Her er de 8 råd:
-
1. Viderefør den første idé, der kommer ind i dit hoved
Når du har fået en forretningsidé eller udtænkt et koncept, skal du ikke spilde et sekund med at gentænke, hvilken værdi din ide eller koncept har, du skal bare komme i gang med at udføre den.
Hvem har sagt, at man ikke kan starte virksomhed inden for områder, man ikke har noget særligt kendskab til?
Du har i hvert fald set mange virksomheder inden for samme branche, der tjener styrtende med penge, og de er bestemt ikke dygtigere end dig.
-
2. Du behøver ikke at undersøge dit marked
Du ved, hvad du vil sælge, og du ved, at kunderne vil blive vilde med dit produkt. Det sælger nærmest sig selv. Du er selv vild med det, og dine gode kammerater siger også, at det er vildt godt.
Nu står alle i Danmark og måske endda hele verden klar til at købe, og du vil tjene millioner!
At undersøge lidt mere om dine mulige kunders forhold til produktet er spild af tid, for hvem kender produktet bedre end dig? Konkurrenter har du heldigvis ingen af.
-
3. Du skal bare sælge billigere end dine konkurrenter
Det eneste, folk tænker på, er, at det skal være billigt – så du vil naturligvis være billigst på markedet. Er du billigst, så blæser du jo alle konkurrenterne af banen.
Det med at have et ordentligt dækningsbidrag på det, du sælger, og lave kalkulationer på dine produkter er noget, revisorer og pessimister har fundet på. Sælger man godt, så kommer pengene bare rullende.
-
4. Brug ikke for meget tid på markedsføring og salg
Du har et godt produkt, og den bedste markedsføring er mund-til-øre. Når kunden har prøvet dit produkt, så fortæller de til 10 personer, og de 10 personer fortæller det til 10 andre, og så kommer kunderne.
For øvrigt er de fleste markedsføringskroner spildt, så hvorfor bruge tid og penge på at sælge, når der også er så meget andet at lave i virksomheden.
-
5. Du behøver ikke at tænke på, om der er penge i banken
Banker, bogholdere, revisorer og ægtefæller er fødte pessimister. Er kassekreditten og likviditet trukket til det yderste, begynder de straks at råbe op.
De kan slet ikke se, at det gode salg er lige om hjørnet, og at det er nødvenligt at beholde Porschen som firmavogn.
-
6. Myndighederne skal ikke vide alt
Der er grænser for, hvad man skal spørge om, for så får man bare et nej. Fødevarermyndighederne skal da ikke blande sig i, hvordan du laver dit cafe-køkken eller bestemme, hvilke proteindrikke du skal sælge.
Elektriske artikler eller børnelegetøj importeret fra Kina er der heller ikke nogen, der skal fortælle dig, hvad du skal gøre med. Virker det, så virker det.
-
7. Skriftlige aftaler med partnere er spild af tid
Starter du virksomhed med en god ven, behøver I ikke at aftale hvordan I vil drive virksomheden sammen. I kender hinanden og kan aldrig blive uvenner, så det skal nok gå.
Det er alt for besværligt at lave aftaler om alle ting, og et ord er jo et ord.
-
8. Du kan bare erklære dig konkurs
Du har et es i ærmet, hvis det ikke går: Du kan erklære dig konkurs.
Der er så mange virksomheder, der går konkurs, og så starter de bare op igen dagen efter. Der er ingen problemer i konkurs; banken betaler, og du kommer glad og stolt videre.
Hvor galt kan det gå, og at fejle som iværksætter er vel helt normalt?
Fejl slår tabere ud, fejl inspirerer vinderne.