Trin 6: Firmaets udvikling
- Forretningsplan
- Forretningsplan i 9 enkle trin
- Forretningsplan trin 6 - Virksomhedens udvikling
- Forretningsplan
- Forretningsplan i 9 enkle trin
- Forretningsplan trin 6 - Virksomhedens udvikling
I dette punkt i forretningsplanen skal du beskrive:
- Dine visioner for virksomheden om tre år
Når du er ved at skrive din forretningsplan, er alle punkter i princippet udvikling, da du ikke er rigtigt i gang endnu. Det kan dog stadig være en god idé at tage helikopteren op i de højere luftlag og kigge ned på din nuværende virksomhed.
Forestil dig, hvordan du gerne vil have, den ser ud om 2-3 år.
Se noget større for dig
Det vil være en styrke for dig som virksomhedsejer, hvis du allerede nu kan se konturerne af en større og mere interessant virksomhed, end den du sidder med i dag. De dagligdagsproblemer, du støder på ved at drive virksomhed, vil virke mindre, når du ved, at du er på vej mod noget bedre.
Der er lys forude
At du skal leve for en ussel løn og arbejde 80 timer om ugen 354 dage om året de første par år virker mindre frygtindgydende, hvis du i dine planer kan se, at du inden for en overskuelig periode kan komme ned på en rimelig arbejdstid med en god indtjening, hvor du kun arbejder med det, der interesserer dig.
Virksomheden om ét år og om tre år
Du kan godt have nogle planer med din virksomhed, som i dag er langt fra at være opfyldt.
Du har måske i dag en lille varevogn, hvorfra du sælger friske fisk, der altid er købt samme morgen fra en kutter på Thyborøn havn. Dine kunder er større virksomheder og nogle få supermarkeder i de omkringliggende byer.
Frem for at være tilfreds med din egen lille fiskebil er dine ambitioner måske at starte et landsdækkende firma, der på franchise-basis udbyder samme service: Fra kutter til køkken – max 12 timer.
Hvad er din vision med virksomheden om tre år?
Ydelser/produkter om ét år og om tre år
Nogle virksomheder bliver nødt til at starte med at sælge produkter eller ydelser, de egentligt ikke er så interesserede i at sælge – men det er nu engang den ydelse, de fleste kunder efterspørger. Den eneste måde at tjene til livets opretholdelse på er at sælge det, kunderne vil betale for. Det betyder dog ikke, at du ikke samtidig kan arbejde på at komme til at sælge det, der står dit hjerte nærmest.
Hvilke ydelser eller produkter sælger du om tre år?
Kunder om ét år og om tre år
På samme måde som man kan ønske, at ens produktsortiment skal ændres i løbet af nogle år, kan man også ønske at beholde sit produkt, men blot finde nye kundegrupper til produktet. Arbejder du f.eks. som tøjdesigner/skrædder med egen forretning i indre by med salg primært til private kunder, kunne du måske have ambitioner om også at blive tilknyttet som freelance designer hos nogle af de større danske tøjproducenter.
Har du de samme kunder om tre år?
Omsætning om ét år og om tre år
Prøv at sætte tal på dine fremtidige mål. Det er ikke så nemt at konvertere mål og drømme til klingende mønt, da man ofte mener, at det skal være lysten, der driver værket – ikke det at tjene penge.
At tjene tilstrækkeligt med penge til virksomhedens udvikling og drift er dog en nødvendig del af at være selvstændig, så du kan lige så godt komme med nogle bud på dit firmas økonomiske formåen i fremtiden.
Hvad skal din omsætning og dit overskud være om ét og om tre år?
Andre mål med virksomheden
Etiske, økologiske, medmenneskelige, sociale og samfundsmæssige mål er ved at vinde indpas i flere og flere virksomheder som vigtige elementer i deres offentlige fremtoning. Dette skyldes primært, at den danske forbruger ikke vil finde sig i, at en virksomhed ikke respekterer de i Danmark elementære opfattelser af, hvad anstændig opførsel er.
Et mål for en virksomhed kunne være, at man inden for tre år vil have udarbejdet et etisk regnskab, at man udelukkende vil handle fairtrade, eller at 10% af de ansatte skal være af anden etnisk oprindelse end dansk.
Har du almenmenneskelige mål, som skal opfyldes, når du driver din virksomhed?
Download forretningsplan
Gå til download forretningsplan og find skabeloner til budgetter og forretningsplan.
Without promotion something terrible happens... Nothing!