Produktets værdi for kunden
- Før start
- Markedsføring
- Produktets værdi for kunden
- Før start
- Markedsføring
- Produktets værdi for kunden
Hvorfor skal kunderne vælge dit produkt?
Når du skal sælge dit produkt eller din service, er det vigtigt at vide, hvilken værdi det giver kunden. Hvad er det, der skal gøre, at kunden vil vælge dit produkt frem for konkurrentens?
10 eksempler på værdi for kunden
Når du skal kigge efter områder, hvor dit produkt eller ydelse kan skille sig ud fra konkurrenternes, kan du prøve at lede inden for disse 10 hovedområder.
-
Nyhed
Har dit produkt eller ydelse en ny eller anderledes måde at fungere på?
-
Det præsterer bedre
Fungerer dit produkt på en bedre måde end konkurrenternes?
-
Individuel tilpasning
Kan du gøre dit produkt personligt og individuelt?
-
Opgaven bliver løst
Løser du en opgave for kunden? En out-sourcet opgave bliver altid løst, uden kunden skal bekymre sig. Det kunne f.eks. være at opdatere kundens Facebook side, samle af-fald eller løse kundens administrative bøvl.
-
Design
Har dit produkt eller din service et meget flottere udtryk end konkurrentens?
-
Brand/status
Tiltaler dit brand kunden? Giver det en følelse af status at købe/være kunde hos dig?
-
Minimerer omkostninger
Kan du argumentere for, at dit produkt minimerer kundens omkostninger?
-
Minimerer risiko
Kan du minimere risikoen for køber med garanti eller ombytningsret?
-
Tilgængelighed
har du fundet en måde at gøre noget kompliceret nemt? Det kunne f.eks. være køb af eksotiske frugter eller online deling af værktøj i en boligforening.
-
Bekvemmelighed/anvendelighedhvilken grad af bekvemmelighed og anvendelighed tilbyder du? Fx har Boxit og andre firmaer gjort det nemt at opbevare overskudsting fra hjemmet.
For virkelig at lære din kunde at kende, kan du udarbejde en persona på din ideelle kunde.
Sælg på andet end pris
Mange har en tendens til at tro, at "bare jeg sælger varen 10% billigere end konkurrenten, skal det nok gå." Det er dog ofte en dårlig "forskelsværdi" at introducere.
For det første er den meget nem at kopiere for konkurrenten, da det blot kræver en ændring af prislisten på hjemmesiden. Så er den forskel væk.
For det andet kræver det en del penge at drive en virksomhed, og hvis man ikke får en ordentlig pris for sin ydelse eller sit produkt, bliver det svært at overleve. Hver gang man sænker prisen, skal man sælge mere for at opnå den samme indtjening.
Pris er blot én måde at tænke værdi for kunden på.
Konsulenten skaber værdi
Hvis du f.eks. sælger HR-ydelser som ansættelsessamtaler, planlægning af MUS-samtaler, personaleudvikling, håndtering af afskedigelsessager mv., hvad kan du så gøre for at skille dig ud fra de andre HR-konsulenter?
Måske synes kunden, det er dejligt at handle med dit firma, fordi:
- Du har specialiseret dig inden for sundhedssektoren
- Du har en fortid som sygeplejerske
- Du bor i den samme mindre provinsby som kunden
- Du har arbejdet i flere lægehuse
- Du har en troværdig udstråling
- Du er en mand
- Du er en kvinde
- Du er meget hurtig til at svare på mails
- Du er dejligt uformel
- Du har erfaring fra udlandet
Du skal være en bedre sælger
Hvis din ydelse slet ingen fordele har i forhold til konkurrerende ydelser, bliver det vanskeligere at sælge ydelsen, men ikke umuligt. Du skal blot udføre et bedre salgsarbejde end dine konkurrenter.
Måske ringer du til 20 potentielle kunder hver dag for at få arbejde i hus. Din konkurrent, der måske er fagligt bedre end dig, venter på, at telefonen skal ringe.
I ovenstående scenarie er der stor sandsynlighed for, at det er dig, der får kunderne.
Der ingen grund til at vente. At blive iværksætter er en lang læringsproces