Produktets værdi for kunden

Hvorfor skal kunderne vælge dit produkt?

Når du skal sælge dit produkt eller din service, er det vigtigt at vide, hvilken værdi det giver kunden. Hvad er det, der skal gøre, at kunden vil vælge dit produkt frem for konkurrentens?

10 eksempler på værdi for kunden

Når du skal kigge efter områder, hvor dit produkt eller ydelse kan skille sig ud fra konkurrenternes, kan du prøve at lede inden for disse 10 hovedområder.

Sælg på andet end pris

Mange har en tendens til at tro, at "bare jeg sælger varen 10% billigere end konkurrenten, skal det nok gå." Det er dog ofte en dårlig "forskelsværdi" at introducere.

For det første er den meget nem at kopiere for konkurrenten, da det blot kræver en ændring af prislisten på hjemmesiden. Så er den forskel væk.

For det andet kræver det en del penge at drive en virksomhed, og hvis man ikke får en ordentlig pris for sin ydelse eller sit produkt, bliver det svært at overleve. Hver gang man sænker prisen, skal man sælge mere for at opnå den samme indtjening.

Pris er blot én måde at tænke værdi for kunden på.

FS-M-478859442

Konsulenten skaber værdi

Hvis du f.eks. sælger HR-ydelser som ansættelsessamtaler, planlægning af MUS-samtaler, personaleudvikling, håndtering af afskedigelsessager mv., hvad kan du så gøre for at skille dig ud fra de andre HR-konsulenter?

Måske synes kunden, det er dejligt at handle med dit firma, fordi:

  • Du har specialiseret dig inden for sundhedssektoren
  • Du har en fortid som sygeplejerske
  • Du bor i den samme mindre provinsby som kunden
  • Du har arbejdet i flere lægehuse
  • Du har en troværdig udstråling
  • Du er en mand
  • Du er en kvinde
  • Du er meget hurtig til at svare på mails
  • Du er dejligt uformel
  • Du har erfaring fra udlandet

Du skal være en bedre sælger

Hvis din ydelse slet ingen fordele har i forhold til konkurrerende ydelser, bliver det vanskeligere at sælge ydelsen, men ikke umuligt. Du skal blot udføre et bedre salgsarbejde end dine konkurrenter.

Måske ringer du til 20 potentielle kunder hver dag for at få arbejde i hus. Din konkurrent, der måske er fagligt bedre end dig, venter på, at telefonen skal ringe. 

I ovenstående scenarie er der stor sandsynlighed for, at det er dig, der får kunderne.

Der ingen grund til at vente. At blive iværksætter er en lang læringsproces
Savannah Britt
ejer af Girlpez Magazine