Telefonsalg
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Telefonsalg
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Telefonsalg
Ring til potentielle kunder
Telefonen er et godt redskab til at skabe kontakt til potentielle kunder. Det er dog svært at tage sig sammen til at ringe. Iværksættere er ofte ikke de fødte sælgere, og de ville helst have, at kunderne kontaktede dem uden nogen form for opfordring. Det sker dog ikke. Der er mange måder at kontakte kunder på, og telefonen er en af mulighederne.
Forberede telefonsalg – sådan gør du
Det er sjældent, at du kan sælge dit produkt gennem telefonen. Telefonen skal i stedet bruges til at sælge dig selv og få et møde med en potentiel kunde.
Idéer til forberedelse til telefonkontakten:
Indhent så mange oplysninger som muligt om din kunde – herunder navnet, en eventuel titel og andet relevant på den, du skal snakke med. Vær bevidst om formålet med samtalen – er det et salg eller en mødeaftale, du vil opnå?
Skriv ned, hvordan du vil indlede samtalen. Forbered, hvordan du vil imødekomme de indvendinger, kunden har til ikke at vil snakke med dig
Hav notatpapir/computer klar
Sørg for, at du ikke bliver forstyrret
Når du fører telefonsamtalen
Forbered dig mentalt på at være i ”salgsmode”. Tag f.eks. en salgshat på eller et lækkert tørklæde, så du ved, at din rolle nu er iværksætteren, der skal til at sælge et godt produkt/møde.
Det lyder måske umiddelbart mærkeligt for dig, men det virker for nogen – så hvorfor ikke prøve?
Ring op og få fat i den rette person i virksomheden
Brug din nedskrevne åbningstale
Lyt til svaret i den anden ende af telefonen og vær klar til at imødegå 1. indvending
Svar konstruktivt til 1. indvending og lyt…
Svar konstruktivt til 2. indvending og lyt…
Svar konstruktivt til 3. indvending og lyt …
Prøv at afslutte samtalen med at booke mødet – f.eks.: ”Skulle jeg ikke komme forbi en af dagene og vise alle fordelene for dig? Jeg kan torsdag kl. 9.00, passer det dig?”
Det er den, der er dygtigst til at lytte og samtale konstruktivt, der får lov at komme til møde torsdag kl. 9.00.
Efter telefonsamtalen – system til at følge op
Du skal have et system sat op, der sikrer, at du registrerer, hvad der skete ved telefonsamtalen. Du vil nemlig ikke kunne få kontakt til alle dem, du ringer til, da nogle vil være til møde, syge eller i udlandet.
Lav et system, som sikrer, at de virksomheder, du har undersøgt, også bliver kontaktet.
Har du fået et møde i stand, skal du straks efter telefonsamtalen sende en mail og bekræfte jeres aftale.
Ring til 5 om ugen
Hvis du har svært ved at komme i gang, kan du f.eks. beslutte dig for at ringe til 5-10 mulige kunder om ugen. Det er et antal, der er til at overskue.
Hæng f.eks. de 5 kunder op på væggen foran dit kontorbord, eller læg dem ind i din kalender. Du må ikke tage dem ned/slette dem, før du har fået kontakt, og de kan arkiveres eller følges op med en mail, et møde eller et nyt opkald.
At sælge kræver motivation. Når dine mulige kunder dagligt kigger på dig ved dit kontorbord, kan det være en god motivation til at komme i gang.
Telemarketingbureau kan være en mulighed
Afhængigt af dit produkt eller din ydelse kan det være meget effektivt at hyre et telemarketingbureau til at ringe til dine potentielle kunder. Du hyrer bureauet til at ringe til et bestemt antal kunder eller booke et bestemt antal møder, afhængig af jeres aftale.
Telemarketingbureauet udarbejder i samarbejde med dig den tekst, de bruger ved opringning. Derefter aftaler I sammen, i hvilket tidsrum du kan møde de mulige kunder.
For at finde dit bureau kan du f.eks. Google ”telemarketing" og researche de forskellige bureauer.
“Let people buy how they prefer to buy, not how you prefer to sell.”