Trin 3: Markedsbeskrivelse

I dette punkt i forretningsplanen skal du:

  1. Lære dit marked bedre at kende, end du gør i dag
  2. Overbevise læseren om, at du har god indsigt i og kendskab til dine kunder

Kunder skaber succes

Det allersværeste ved at drive en virksomhed er at finde kunder nok. Har du, dit team eller netværk adgang til kunder, vil din virksomhed sandsynligvis blive en succes.

Brug derfor tid på at undersøge, om der findes kunder til dit produkt, og om du er dygtigere end dine konkurrenter til at sælge til disse kunder.

I forretningsplanskabelonen bliver følgende spørgsmål stillet: 

Hvorfor kan kunderne lide din virksomheds produkt?

Ved at stille dette spørgsmål bliver man tvunget til at vende fokus fra sig selv og sin ydelse – og i stedet kigge på, hvad kunden synes om ydelsen. 

Da det er kunden, der skal betale for ydelsen, er det vigtigt at kende hans indstilling til den. 

Vil han f.eks. betale 850 kr. i timen for at få dig til at løse et problem for ham? Ring til 5 potentielle kunder og få virkelige svar at forholde dig til. 

Hvad siger kunderne om dit produkt?

Man kan sælge på andet end pris

Når du vurderer konkurrenceparametrene inden for din branche, kan du se på, om du kan lægge så meget kvalitet, troværdighed og viden ind i din ydelse, at du ikke behøver at bruge prisen som din vigtigste trumf. 

Hvor er dit produkt forskelligt fra konkurrentens, så du kan sælge på andet end pris?

Muligheder på markedet 

Hvis man løbende følger med i relevante aviser og tidsskrifter, bruger sin intuition og samtidig kigger i krystalkuglen, får man en fornemmelse af, hvordan mulighederne for ens virksomhed ser ud i fremtiden. 

Hvor ser du din virksomheds muligheder?

FOR9-478859442

Trusler, der kan ødelægge mulighederne 

På samme måde som omgivelserne kan skabe muligheder for ens virksomhed, kan det omgivende samfund også skabe trusler for virksomheden. De faktorer, der skaber muligheder for én virksomhed, kan udgøre trusler for en anden virksomheds eksistens. 

Hvilke trusler kan du se for din virksomhed – og hvad kan du gøre for at mindske dem?

Hvem er dine konkurrenter

Man er yderst sjældent alene på det marked, man ønsker at sælge på. Der vil altid være en eller flere virksomheder, der også kan levere en ydelse eller et produkt, der opfylder det behov hos kunden, som dit produkt gør.  Du skal kende disse konkurrenter og udforske, hvordan de løser kundens problem. 

Hvem er dine tre nærmeste konkurrenter, som du vil være i konkurrence med, når du skal ud at sælge?

Stærke og svage sider ved konkurrenterne 

Prøv at vurdere, hvor konkurrenterne er dygtige/stærke til det, de laver – og hvor de er mindre gode/svage. 

Hvor er deres svage punkt, og hvordan kan du udnytte dette?

Download forretningsplan

Gå til download forretningsplan og find skabeloner til budgetter og forretningsplan.

Trin 4 Salg og markedsføring

Det næste punkt hjælper dig med at komme godt i gang med salg og markedsføring. Her beskriver du, hvordan du vil kontakte og tiltrække de kundeemner, du har identificeret.

Gå til trin 4

Du bør ikke fokusere på, hvorfor du ikke kan gøre noget. Du bør fokusere på, hvorfor du måske kan og blive en af undtagelserne.
Steve Case,
co-founder of AOL