Kom i gang med markedsføring
- Før start
- Markedsføring
- Kom i gang med markeddsføring
- Før start
- Markedsføring
- Kom i gang med markeddsføring
Prioriter din markedsføring
Mange iværksættere går så meget op i at lave det bedste produkt, at kunderne får anden prioritet. Men markedsføringen må ikke nedprioriteres.
Det er kundens køb af ens produkt, der skaber succesfulde virksomheder, og derfor skal du prioritere markedsføringen. Når du har fundet ud af, at du gerne vil sælge f.eks. børnetøj, softwareløsninger eller grafisk design, bør dine næste tanker være:
- Hvem er mine kunder?
- Hvordan får jeg kontakt til dem?
Hvem er kunderne?
Du har sandsynligvis en formodning om, hvem dine kunder kan være, men du har nok ikke foretaget en analyse eller undersøgelse af det.
Her er nogle spørgsmål, som du kan stille dig selv og dine kunder. Svarene og analysen af svarene kan danne grundlag for din markedsanalyse – som kan indgå i din forretningsplan:
- Er det virksomheder eller forbrugere?
- Hvor mange kunder er der?
- Er de mænd, kvinder, unge, seniorer?
- Er det store eller små virksomheder?
- Hvor mange er der totalt i Danmark eller i Europa?
- Hvad beskæftiger de sig med i fritiden?
- Hvilken pris vil de betale for ydelsen?
- Hvor køber de ydelsen henne i dag?
- Hvordan lyder din elevatortale til kunden?
Hvad er det realistiske antal kunder?
Det kan være forholdsvis nemt at finde det potentielle antal kunder, der vil købe dit produkt eller din ydelse.
Det er straks sværere at vurdere, hvor mange af de potentielle kunder der kunne tænkes at købe netop det produkt, du udbyder.
Spørg fem potentielle kunder
For at kunne komme med et kvalificeret bud kan du f.eks. interviewe fem potentielle kunder og høre, om de kunne finde på at købe dit produkt frem for det, de bruger i dag.
Bare det at tale med fem mulige kunder – der ikke er dine venner – giver en uvurderlig viden om dine kunders ønsker. Du kan også i samtalen med kunderne vurdere dine konkurrenters styrke i forhold til din. Kontakt også branchekendte personer og hør deres vurdering af dit produkt.
Gammel arbejdsplads som kunde i opstarten
Du kan også være i den lykkelige situation, at du allerede har fem kunder, når du starter, eller at du har aftalt med din gamle arbejdsplads, at den vil købe mindst 500 timers arbejde hos dig de to første år. Hvis dette er tilfældet, har du dem at tage udgangspunkt i til din indledende research.
Markedsføring og salg til kunderne – afsæt tiden
Når du ved hvem, dine kunder er, skal du finde en god måde at kontakte dem og få fat i dem på. Du skal derfor sikre, at der er god tid i din arbejdsuge til at kontakte kunder – måske sammenlagt en dag om ugen.
Der findes ikke én rigtig måde at kontakte kunder på. Måderne afhænger meget af, hvilken branche du er i, konkurrencesituationen og hvordan du adskiller dig fra dine konkurrenter.
Markedsføring på 11 måder
Her er en ikke udtømmende liste af måder at kontakte kunder på:
- Tag telefonen og ring – telefonsalg
- Skriv at godt salgsbrev og brug AIDA metoden
- Brug Google Ads
- Brug Søgemaskineoptimering - SEO
- Lav persona på dine kunder
- Kontakt dit netværk
- Brug personlig branding på de sociale medier
- Opsøg kundeemner på konferencer
- Se 13 tips til at markedsføre din butik eller restaurant på, hvis du har startet sådan en
- Læg flyers i postkasser
- Skriv en bog
Få endnu flere idéer ved at læse om salgs- og kontaktparametre.
Du kan få hjælp til din markedsføring
Har du brug for mere hjælp til din markedsføring, kan vi anbefale dig et medlemskab af Frie Selvstændige. Carina er deres ekspert på området, og hun kan give dig professionel 1:1 sparring, når du har behov for det.
Frie Selvstændige har i øvrigt også eksperter inden for salg, økonomi, jura og strategi, og et medlemskab koster kun 95 kr. pr. måned, hvis du er medlem af A-kassen Frie (ellers 159 kr.). Lige nu får du de første 3 måneder gratis, når du melder dig ind i a-kassen.
Det sværeste ved at være iværksætter er at du fejler 10 gange for hver succes.