Din elevatortale
- Før start
- Markedsføring
- Din elevatortale
- Før start
- Markedsføring
- Din elevatortale
"Nå, hvad laver du så i din virksomhed?"
Forestil dig, at du står i en elevator og bliver spurgt: "Nå, hvad laver du så i din virksomhed?" Vil du så i løbet af elevatorturen kunne svare klart og tydeligt på, hvad din virksomhed kan hjælpe kunderne med? Hvis ja, har du mestret din elevatortale. Hvis nej – læs videre.
Uklart tænkt giver uklar tale
En af årsagerne til, at man kan have svært ved klart og tydeligt at fortælle en potentiel kunde, hvad man laver, er, at man faktisk ikke ved det.
Man ved selvfølgelig godt helt overordnet, hvad man vil starte virksomhed inden for, men ofte har man ikke formuleret det klart og firkantet for sig selv. Og hvis du ikke selv ved det, kan du umuligt forklare det til dine kunder.
Fysiske produkter er nemmere at forklare end en service
Har du en restaurant, eller sælger du fysiske ting som sko, tørklæder eller PC-skærme, kan det være forholdsvis nemt at fortælle, hvad du laver i din virksomhed.
Men sælger du en service som softwareudvikling, HR-ydelser, Management Consulting eller kundesupport, kan du let komme til at fortælle en lang, kringlet historie, uden at nogen forstår, hvad du rent faktisk laver.
Første step: Lav din elevatortale
Det ville være ærgerligt, hvis manden i elevatoren ikke forstår dig, for måske var han en potentiel kunde, der ville have købt din ydelse på stedet.
Det kunne han ikke, for han fandt aldrig ud af, hvad du solgte. Det er derfor en god idé at forberede en elevatortale hjemmefra, som du altid har klar til situationer som denne.
Varighed: Cirka 30 sekunder
Elevatoren kører i måske 30 sekunder, så det er den tid, du har til at levere dit budskab klart og præcist. Du skal nå at fortælle, hvad du sælger, og hvilket problem dit produkt løser for kunden.
Dit budskab skal være så klart og entydigt, at når elevatorens dør åbner sig med et lille bing, skal den potentielle kunde på vej ud ad døren kunne sige:
- "Det er jo lige, hvad vi har brug for – ring til mig og lad os snakke mere om det".
Det er også nu, at du skal tage dit visitkort frem.
Lav din egen elevatortale og afprøv den på så mange mennesker som muligt. Du skal kunne den i søvne og være synligt stolt af det, du får nævnt i elevatortalen.
To gode eksempler på elevatortaler:
- Sports Bar & Cafe:
Jeg har byens mest underholdende Sports Cafe med plads til 150 mennesker. Den er spækket med den nyeste teknologi, så man kan opleve alt inden for sportens verden fra de separate pulte ved hvert af de 40 borde.
Vi har specialuddannet personale til at servere vores menuer og drinks til rimelige priser. Her er mit visitkort, der også fungerer som billet til en gratis drink til dig og en ledsager. - Firmaet PayTron:
Vi sørger for, at virksomheder med deres nuværende økonomistyringsprogram bliver i stand til at fakturere og modtage betaling elektronisk. Det er jo et krav, som større virksomheder i løbet af ganske kort tid vil stille til alle deres leverandører.
Desuden giver elektronisk handel store besparelser i administrationen. De, der starter nu, vil være meget bedre rustet til fremtiden.
Skabelon til hjælp
På hjemmesiden www.pitcherific.com finder du en hjælpeskabelon, som gør det nemmere at udarbejde en god elevatortale.
Skabelonen stiller nogle få spørgsmål, som alle er formuleret på en sådan måde, at de tvinger dig til at være præcis og klar i formuleringen om din virksomhed eller produkt. Du har nemlig kun mulighed for at bruge et vist antal anslag til at formulere dig på.
Udfyld skabelonen og nyd, hvor meget du bliver udfordret.
Levér mere end forventet - hver gang.