Find prisen på dit produkt

Du skal som udgangspunkt tage den højeste pris

Som virksomhed skal du som udgangspunkt tage den højeste pris, du har mulighed for at tage for dit produkt. 

Den højeste pris kan dog nogle gange være meget lav – men det ændrer ikke på, at det kan være den rette at tage. Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind på, hvad du kan tage for din ydelse eller dit produkt. Fx skal du forholde dig til:

  1. De andre konkurrenter på markedet
  2. Den pris, du betaler for produktet
  3. Kundens opfattelse af dit produkt

1) Vurder konkurrencesituationen på markedet

  • Undersøg, hvad dine konkurrenter tager for samme ydelse/produkt
  • Undersøg, hvad konkurrenter tager for et produkt, der løser samme problem som dit (substitution) 
  • Findes dine konkurrenter på netop dit marked?
  • Hvad gør dine konkurrenter rigtigt godt?
  • Hvor kunne de gøre det bedre?
  • Hvor er dit produkt forskelligt fra konkurrenternes?
  • Hvorfor skulle kunden købe dit produkt i stedet for konkurrentens?
  • Hvilke konkurrenceparametre er gældende inden for din branche?

2) Hvad er din kostpris

Sælger du fysiske ting, skal du kalkulere, hvad det koster dig at producere, købe, transportere og evt. betale told for dit produkt. 

Sælger du ydelser, skal du kalkulere, hvor lang tid det tager dig at udføre servicen. 

Din købspris 100,00 kr.
Transport m.v. 10,00 kr.
Din kostpris 110,00 kr.
+ Mark up 50% 55,00 kr.
Salgspris 165,00 kr.
+ moms 25% 41,25 kr.
Kundens pris 206,25 kr.

 

Nu skal du så vurdere, om kunden vil købe dit produkt frem for dine konkurrenters. Hold altid øje med dit dækningsbidrag, dit vigtigste nøgletal.

3) Kundens opfattelse af dit produkt

Prisen på dit produkt er den pris, du kan få kunden til at betale. Sælger du til forbrugere, er det sjældent en rationel beslutning, der bestemmer, om de køber produktet eller ej. Opfatter de dit produkt eller din ydelse som økologisk, moderne, et sikkert valg, godt for naturen, hunde eller børn, som et godt brand, eller er det nemt at få fat i, er der større chancer for, at de køber dit produkt frem for konkurrenternes.

Man betaler 5 gange mere for Levi’s cowboybokser end for dem, man køber i Føtex. Det gør man, fordi man med Levis også trækker i en livsstil. Det gør Levi’s brandet specielt.

Hvad gør, at dit produkt er specielt?

Jeg ønsker ikke at se alt for langt frem. Rejsen er hvad der sker lige nu, og ikke hvad der er ved målstregen
Sabirul Islam
indisk iværksætter