IT i din nye
virksomhed
- Før start
- Administration
- IT i din nye virksomhed
- Før start
- Administration
- IT i din nye virksomhed
Få de vigtigste IT-ting til at fungere helt fra start.
Det vil lette dit arbejde og få dig til at fremstå professionel.
IT skal bare fungere på ens arbejdsplads – og gør det ikke det, så ringer man bare til en IT-support og får det til at virke. Den luksus har du imidlertid sjældent i din egen virksomhed.
Her får du et overblik over de IT-aktiviteter, du på den ene eller anden måde skal sikre fungerer i din virksomhed.
Hjemmeside, e-mail, smartphone, hardware, software med mere
Der er mange ting man skal sætte sig ind i, når man starter virksomhed, få et kort overblik her.
-
Hjemmeside til din virksomhed
Alle virksomheder skal have en hjemmeside og helst med et godt domænenavn. Dit domænenavn skal du også bruge, når du skal oprette din virksomheds e-mailkonto.
Læs, hvordan du køber og opretter en hjemmeside. -
Professionel e-mailkonto til din virksomhed
Alle virksomheder skal kunne kommunikere til omverden via e-mail. At få oprettet sin virksomheds professionelle e-mail giver ofte udfordringer.
Som virksomhed bør man ikke bruge de gratis emailadresser som hotmail.com og gmail.com. Det virker ikke professionelt.Man skal i stedet have en e-mailadresse som er tilknyttet sit firma-domæne, fx info@startupsvar.dk – og ikke startupsvar@gmail.com.
For at kunne dette skal du købe det domæne, som bliver dit firmanavn – f.eks. www.startupsvar.dk. Se denne liste af tips til køb af domæne:- Domænet købes oftest hos et webhotel, som også administrerer (hoster) din hjemmeside og din e-mail
- Hos webhotellet kan du i deres administrationssystem, som du får adgang til, oprette dine professionelle e-mailadresser – f.eks. info@startupsvar.dk
- Du kan altid gå ind på webhotellets hjemmeside og tjekke dine e-mails
-
E-mail åbnes på din computer
Selvom du har købt et webhotel til at "indsamle" dine e-mails, skal de vises automatisk på din computer og smartphone. Du skal derfor have et program installeret på din computer, som henter dine mails fra webhotellet og viser dem, når du åbner dit e-mailprogram.
Microsoft Outlook er nok det mest kendte e-mailprogram, men der findes en del andre. For at få e-mails direkte på din computer kan du vælge imellem:- Lave link direkte til webhotellet med din e-mailkonto
- Installere det gratis Windows Live Mail
- Købe Microsoft Office 365 og installere Outlook
- Bruge Gmail
Hvilket system vælger du?
-
Kalenderløsning
Som selvstændig er der ofte mange aftaler at holde styr på. De fleste bruger i dag et elektronisk kalendersystem til at huske aftaler og til at aftale mødetider.
Er der flere ansatte i virksomheden, skal hver ansat kunne tilgå samme kalender for at lave en effektiv koordinering.
E-mailsystemer som fx Microsoft Outlook samler både e-mails, kalender og kundekartotek i et system. Google har et lignende system. -
Smartphone til din virksomhed
Smartphone telefoner er udover at være en almindelig telefon også en lille computer. Det vil øge din tilgængelighed og lette din administration, hvis du kan få din computer og smartphone til at bruge nogle af de samme programmer.
Dine e-mails og din kalender bør kunne findes på smartphone, på din PC og i skyen.
-
IT- hardware i din virksomhed
Du skal have købt en computer til din nye virksomhed, hvis du ikke allerede har en privat computer, du kan bruge. Før du køber computeren, skal du som minimum gøre dig disse overvejelser:
- Skal du skifte til Mac fra PC, nu hvor du har muligheden?
- Skal du have en lille, let og hurtig Ultrabook med SSD harddrive, der er nem at transportere?
- Skal du have en lidt tungere, men også billigere og kraftigere bærbar?
- Skal du have en kraftfuld stationær PC?
- Kan du nøjes med en tablet/ iPad?
- Skal du købe eksternt tastatur og skærm, som tilsluttes den bærbare PC?
- Hvilket PC mærke er det bedste?
Som hjælp til dit valg bør du lave en liste, der beskriver, hvad du faktisk skal bruge din computer til. Det gør det nemmere for sælgeren eller din eksterne IT-ven at rådgive dig. Skal du:
- Redigere store billedfiler
- Mest skrive tekster og sende e-mails
- Bearbejde mindre fotos, du selv tager
- Arbejde meget på internettet
- Deltage i online konferencer
- Opbevare store mængder af data på din computer
- Bruge din PC til kasseapparat i din butik
Til computeren skal man ofte have en printer, som også kan fungere som scanner.
-
Software programmer
Når man køber en computer, er den næsten tom. Der er måske nogle små spil, et lille tegneprogram og et program, der kan skrive tekster uden ret mange redigeringsmuligheder. Du skal derfor købe eller finde gratis programmer, der løser de udfordringer, du står med.
Er du grafiker, skal du sikkert købe Adobe Professionel til mange tusinde kroner. Har du det godt med at arbejde med Microsoft Office pakken, skal den også købes.
Vil man undgå at betale for at bruge tekstbehandling, regneark, Power Point m.v., kan man bruge Google Docs eller Libre Office. De har mange af de samme funktioner.
Afhængig af virksomhedstype kan du finde branchespecifikke programmer, der kan lette din hverdag.
Du bør nok også købe et antivirusprogram, så din computer ikke bliver inficeret.
Hvilke programmer skal du have fat i til din virksomhed? -
Backup af data
Det er en stor glæde at have backup af sine data, den dag hvor ens computer bliver stjålet eller går i stykker.
Den nemmeste måde at lave backup i dag er at købe plads i skyen – cloud backup. Det er muligt for få hundrede kr. om året altid at have en kopi af sine data liggende i skyen.
Kopieringen kan ske løbende. Så snart du har lavet et dokument, vil dokumentet straks blive overført til skyen, hvis du er koblet på internettet.
Dropbox, One Drive fra Microsoft, Amazon og Google er blot nogle af de cloud-baserede backup løsninger, der findes.
Hvad er mon smartest for dig?
Få hjælp
Det kan godt være overvældende at få alle IT-aktiviteterne til at spille korrekt sammen. Der findes dog mange små IT-supportfirmaer rundt om i Danmark, som kan hjælpe dig med det.
Kontakt et af dem og få dem til at rådgive dig ved køb af hardware og software og evt. hyre dem til at installere programmerne korrekt.
If you can dream it, you can do it