Salgsteknikker
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Salgsteknikker
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Salgsteknikker
Er du en god sælger?
De færreste iværksættere og små virksomheder har nok erfaring og egentlig lyst til at sælge. Vi gennemgår gode salgsteknikker, så salget bliver nemmere at tilgå med den rette salgsstrategi. Ifølge David Madie fra Growth Factory kan salget deles op i 4 faser, og hver fase har forskellige opgaver, som man skal forberede og forbedre.
De 4 faser i salgsteknikken er:
- Forberedelse af salget
- Åbning af salget
- Afslutning af salget
- Vedligeholdelse af salget
Salg er den direkte kontakt til en kunde
Der er forskel på salg og markedsføring. Ved markedsføring sender man blot en mængde information ud om ens produkt til en større gruppe mennesker og håber så, at nogle vender tilbage med ønske om at købe. Salg er en mere direkte kontakt til en specifik kunde. Det kan være kontakten i butikken, eller når man sidder til møde hos kunden
Salgsteknikken 1-3 – forberedelse
-
#1 Salgsplanlægning
Salgsplanlægning er den indledende diskussion med dig selv, venner, kunder, netværk og konsulenter om, hvilken værdi din service eller dit produkt giver kunden, og hvilke kunder du helst vil have fat i
-
#2 Emnegenerering
Emnegenerering betyder, hvilke specifikke kunder du skal kontakte.
Det er bedst, hvis du kan finde navn og adresse på kunden – men det kan også være et segment med unge studerende, seniorer +55 eller metalvirksomheder i trekantområdet.
-
#3 Salgsmaterialer
Når du ved, hvad du sælger, og hvem du skal kontakte, skal du have udarbejdet salgsmateriale, der kan understøtte dit salg.
Måske skal du tilrette din hjemmeside eller LinkedIn profil, udarbejde Power Point slides, forberede åbningstalen til telefonopkaldet og/eller få testimonials fra tilfredse kunder.
Salgsteknikken 4-6 – åbning
-
#4 Networking
Gå til arrangementer, hvor du kan networke og få kontakter til personer, du har identificeret under din forberedelse. Forbered dem på, at du kontakter dem for et møde.
-
#5 Kundedialog
Kundedialog er, når du indleder en samtale med en mulig kunde. I den indledende kundedialog skal dit mål være at få et kundemøde – ikke at sælge dit produkt eller din service.
Du kan evt. hyre et call center til at booke møder med kunden eller selv tage telefonkontakt til kunden.
-
#6 Kundemødet
Får du aftalt et kundemøde, er du kommet langt. Her er det, du skal lytte og høre, hvilke udfordringer du kan løse for kunden.
Kan du løse et virkeligt problem for kunden, er salget næsten hjemme.
Salgsteknikken 7-9 – afslutning
-
#7 Oplæg og tilbud
På kundemødet lytter du og kommer med dit oplæg – og så skal du huske at spørge efter ordren. Den kommer nemlig ikke af sig selv.
Efter mødet skal du sende et tilbud til kunden, hvor du beskriver, hvad I har aftalt.
-
#8 Forhandling
Kunden vender måske tilbage på dit tilbud med ændringer, som du så må forholde dig til.
-
#9 Ordre og Kontrakt
Når I har forhandlet færdig, og kunden skriftligt har accepteret forhandlingsresultatet, har I en juridisk gyldig aftale og dermed en kontrakt på, at du skal levere en vare til kunden.
Salgsteknikken 10-12 – vedligeholdelse
-
#10 Eftersalg
Du har lært din kunde at kende, så måske er der flere services eller varer, du kan sælge til ham? Har du solgt cykelstativer til kunden, har han måske også brug for jeres elektriske cykelpumper?
-
#11 Kundepleje
Sørg for god kundepleje. Et telefonopkald nu og da, hvor du ikke sælger, men blot sikrer, at alt fungerer tilfredsstillende, er med til at vedligeholde et godt kundeforhold.
Det er altid nemmere at sælge til en eksisterende kunde end en helt ny.
-
#12 Mersalg
Alt afhængig af dit produkts levetid skal kunden måske opsøges for at sikre, at det er dig, der får gensalget.
Solgte du kurser i projektledelse for to år siden, er det måske tid til, at de nytilkomne medarbejdere også får et?
Salgsstrategi
Din salgsstrategi er en planlægning af dit salg, så du når dine kunder på den bedste og mest effektive måde.
En god måde at udvikle en salgsstrategi på er at sammensætte de ovenstående salgsteknikker på den måde, der er bedst for netop din virksomhed.
Bliv konkret under hver salgsteknik. Tag f.eks. udgangspunkt i Salgsteknik # 7 ”Ordre og kontrakt”. Her kunne du skrive:
- Der skal senest 12 timer efter et kundemøde sendes en opfølgende e-mail, som indeholder hovedpunkterne i vores aftale og et prisoverslag
Når du har forholdt dig konkret til alle punkter, har du udarbejdet en salgsstrategi.
De 4 salgsfaser: Forberedelse af salget - Åbning af salget - Afslutning af salget - Vedligeholdelse af salget