Salgsbrev - AIDA metoden
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Salgsbrev AIDA metoden
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Salgsbrev AIDA metoden
Uopfordret kontakt
Et salgsbrev er en uopfordret kontakt til en mulig kunde, der kunne få glæde af dit produkt. Som iværksætter skal du sælge dine produkter eller ydelser. En af de måder, du kan komme i kontakt med en mulig kunde, er at sende ham et brev eller en mail. Der er dog også mange andre måder at kontakte kunder på.
Inden du kontakter potentielle kunder, er det vigtigt, at du sætter dig ind i, hvilke regler der gælder for at kontakte, så du henvender dig på lovlig vis. Bliv klogere lige her: Spam og uanmodede henvendelser (forbrugerombudsmanden.dk)
Salgsbrev på mail eller brev
Om du skal sende en uopfordret mail eller et brev med postvæsnet, kan være svært at vurdere. Fordelen ved et brev er, at virksomheder får meget få breve i dag. Får man et brev, bliver det derfor ofte åbnet, og så har du jo kontakten.
At sende en mail er hurtigt, og kan du skrive en relevant og interessant tekst i emnefeltet, har du måske kontakten med det samme. Mailen kan dog nemt forsvinde blandt de mange andre mails, din kunde får hver dag. Nogle produkter og ydelser egner sig måske bedre til mail end brev, så vurdér selv, hvad du finder mest passende til dit produkt.
AIDA-skabelon til salgsbrevet
Uanset om du sender mail eller brev, kan du bruge AIDA-skabelonen til at udforme teksten efter. AIDA-skabelonen følger dette mønster:
- A står for at skabe Attention – skab opmærksomhed
- I står for Interesse for budskabet – få kunden til at interessere sig for emnet
- D står for Desire/købslyst – få kunden til at ønske dit produkt
- A står for Action – få kunden til aktivt at handle på brevet
Eksempel på AIDA salgsbrev
Du er webudvikler og ved, at inden for de næste år bør alle hjemmesider være responsive. Responsiv betyder, at hjemmesider kan vises på både PC, tablets og smartphones.
Hvordan kan du lave et salgsbrev, der sælger ydelsen at "lave hjemmesider responsive"?
-
Attention
"Du har mistet 40 % af brugerne på hjemmesiden".
Dette kunne være den sætning, der får direktøren af virksomheden til at stoppe op: "40 %, det er meget, hvorfor det?" Hans opmærksomhed er vakt. -
Interest
"Hvert år stiger brugen af tablets og smartphones med 30 % i forhold til sidste år. Brugerne søger på internettet med deres nye apparater, og kommer de til jeres hjemmeside, forsvinder de hurtigt. Den læses nemlig meget dårligt på de små skærme."
Nu er der forståelse for problemet, og interessen er forhåbentlig vakt. -
Desire
"Problemet med at læse jeres ellers meget gode hjemmeside er meget stort for besøgende på hjemmesiden, og derfor mister I sandsynligvis kunder. Men problemet kan løses.
Vi har den tekniske indsigt og designmæssige kapacitet til at udbedre problemet, lige meget hvilket hjemmesidesystem, I bruger.
Kontakt os, og vi laver en analyse af opgavens omfang og kommer med et tilbud, der sikrer hjemmesidens fremtid."
Er problemet opfattet af kunden, får han forhåbentlig lyst til at udbedre problemet. Og det er jer, der skal løse det. -
Action
"PS: Kontakt os for gratis analyse af problemets størrelse inden 10 dage. Derefter koster analysen 5.000 kr."
Det er altid dejligt at spare penge, og måske får dette tilbud virksomheden til at beslutte sig hurtigt og tage kontakt allerede i dag. -
Gør det personligt
Husk altid at stile brevet eller mailen personligt til modtageren. Gør du ikke det, falder succesraten betragteligt.
Ring altid før salgsbrevet
Du skal altid kontakte den mulige kunde telefonisk. Det øger succesraten med 20 % eller mere. En mail eller et brev uden efterfølgende telefonkontakt giver en respons på omkring 1 %.
Gensend gerne din mail
Har du sendt en mail, der ikke er blevet svaret på, kan du også gensende den. Skriv evt.:
- Jeg sender denne mail igen, da den sikkert ved et uheld har gemt sig blandt de mange andre mails, du har modtaget.
Op til 33% vil svare på denne, da de ofte gerne ville have svaret på den første mail, men ikke lige fik det gjort.
De kan have dårlig samvittighed, hvis du altså lavede en høflig og personlig mail til dem.
AIDA: Attention, Interest, Desire & Action.