Hvad er en socialøkonomisk virksomhed?
- Før start
- Socialøkonomisk virksomhed
- Hvad er en socialøkonomisk virksomhed
- Før start
- Socialøkonomisk virksomhed
- Hvad er en socialøkonomisk virksomhed
Socialøkonomisk virksomhed
En socialøkonomisk virksomhed udfører sociale aktiviteter ved at drive virksomhed.
På denne og relaterede sider kan du finde information om- og redskaber til at starte en socialøkonomisk virksomhed.
Nedenstående karakteristika skal være opfyldt, før man kan kalde sig for en socialøkonomisk virksomhed.
Kendetegn på socialøkonomisk virksomhed
I Danmark er der enighed om, at en socialøkonomisk virksomhed kan defineres som en virksomhed, der har:
- Et socialt sigte – skal gøre godt for individer eller samfund
- Salg af produkter eller ydelser – ikke et projekt, der kun får støtte
- Geninvestering af overskud i virksomhed – aktionærer skal ikke have udbytte
- Oprettet et CVR-nummer – det skal være en virksomhed, ikke et projekt eller del af det offentlige
- Demokrati og borgerinddragelse – legitimitet i forhold til omgivelserne
(Kilde: Udvalget for socialøkonomiske virksomheders rapport)
Selvom mange andre virksomheder også gør det socialt godt, bliver de ikke defineret som socialøkonomiske virksomheder, med mindre de har ovenstående karakteristika.

Kendetegn på socialøkonomisk iværksætter
De iværksættere, der står bag en socialøkonomisk virksomhed, er socialøkonomiske iværksættere. En socialøkonomisk iværksætter kan også igangsætte fornyelse inde i en traditionel virksomhed eller organisation.Definitionen på en socialøkonomisk iværksætter er, en eller flere personer, grupper eller initiativer, der:
- identificerer et samfundsmæssigt eller individuelt uløst problem
- udvikler innovative indsatser med en signifikant social og økonomisk værdi
- formår at engagere det civile samfund som en del af fornyelsen
(Kilde: Udvalget for socialøkonomiske virksomheders rapport)
Det er noget mere komplekst at være socialøkonomisk iværksætter end almindelig iværksætter.
Eksempler på socialøkonomiske virksomheder
Vi har haft socialøkonomiske virksomheder i mange år – andelsbevægelsens mejerier, slagterier og Brugsen var de tidligste. De virksomheder, der har vundet den socialøkonomiske pris de sidste fire år, er:
- Bybi.dk – bæredygtig byhonning-industri, der skaber nye muligheder for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet, gør byen sundere og bringer københavnerne i nærkontakt med byens natur
- Skovgaard hotel – mennesker med et handicap får mulighed for at blive “medarbejdere” fremfor "brugere", og bliver "medborgere" i stedet for "klienter"
- Allehånde Køkken – serverer frokostordninger og anden mad samtidig med, at de beskæftiger og uddanner døve inden for kokkefaget
- Baisikeli – sætter genbrugscykler i stand, udlejer disse og sender cykler til Afrika for at øge mobiliteten for fattige afrikanere
Bliv inspireret af andre socialøkonomiske virksomheder her: Socialøkonomiske virksomheder i DK - SED (socialeentreprenorer.dk)
Socialøkonomisk iværksætter i tre verdener
Som leder af en socialøkonomisk virksomhed skal man kunne agere i de tre søjler, det danske samfund er struktureret omkring:
- Det offentlige – vi har gennem flere generationer besluttet, at det offentlige håndterer velfærdssamfundet. De offentlige institutioner følger bestemte regler og dokumentationskrav.
- Erhvervslivet/markedet – private virksomheder producerer og sælger varer og skaber indkomst til individer og samfund.
- Civilsamfundet – "fritiden", hvor folket udfolder sig. De spiller fodbold, engagerer sig i politisk arbejde og yder en indsats i frivillige organisationer.
En traditionel iværksætter skal blot forholde sig til markedet.
Først skal forretningen fungere, og så kobler man det sociale på.