Gør din webshop international
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Gør din webshop international
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Gør din webshop international
Sælg til udlandet
Har du en god og velfungerende webshop i Danmark, er det en oplagt mulighed også at forsøge at sælge til udlandet. Startupsvar.dk har fået Kristoffer Hjerrild, der er indehaver af webshoppen winkwink.dk, som sælger sexlegetøj og lingeri, til at fortælle, hvordan de startede på det svenske marked.
-
Er der plads til din webshop på et nyt marked?
”Inden man sætter det hele i gang, er det selvfølgelig nødvendigt at undersøge markedet på kryds og tværs. Det kan f.eks. være, at du skal lave en konkurrenceanalyse og en markedsanalyse.”
-
Svensk konkurrentanalyse
”En konkurrentanalyse kan man komme langt med ved at søge på Google i det pågældende land. Man får et godt overblik over, hvem der er mest synlig på relevante søgninger.
Jeg brugte Google, da jeg skulle undersøge markedet for sexshops, så jeg søgte sexlegetøj på svensk "Sexleksaker", og fik herefter listet mulige konkurrenter og kunne derfor danne mig et godt overblik over mine konkurrenter på det svenske marked.Her kunne jeg f.eks. få et overblik over, hvad der var den mest populære vibrator og det mest populære frække undertøj på de shops.”
-
Markedsundersøgelse af det nye marked
”Når du har dannet dig et billede af konkurrenterne, er det en god ide at gå lidt dybere ned i detaljerne og lave en markedsundersøgelse. Du kan tage udgangspunkt i følgende:
Hvor stort er markedet? Hvordan er forbrugerne i det pågældende land? Er det et marked i vækst?
Det kræver lidt mere arbejde end en søgning på google. Her kan det være en god idé at kigge rundt omkring for artikler om markedsundersøgelser netop i din branche. Måske du er heldig at finde noget.” -
Danske ambassader i udlandet
”Der ligger rigtig god viden om udenlandske markeder på Eksportrådets/Danske ambassaders hjemmeside. Se f.eks. Danmark i Sverige.
Find dit eksportland ved at google ’Danmark i xx-land’”. -
Oversættelse på webshoppen
”Har du besluttet dig for at gå ind på et nyt marked, er der en masse praktiske opgaver, der skal løses. Det første, du skal gøre, er at finde en, som kan oversætte din shop og hjælpe dig med markedsføring i det land, du ønsker at gå ind i.
Det er faktisk ikke så svært at finde en oversætter, hvis du er lidt kreativ. F.eks. fandt jeg Facebook-sider med "svenskere i Danmark", og du kan gøre det samme.”
-
Fragt i udlandet
”Hvis du sælger fysiske varer, skal du sørge for, at du har fine fragtpriser til det land, du vil eksportere til. Det kan nemlig være lidt af en killer. Husk også, at leveringstid er vigtig. Her bør du nok kigge på Post DK eller GLS.”
-
Betalingsmetoder i udlandet
”Hvilke betalingsmetoder benytter de i det land, du skal ind i? F.eks. benytter de Klarna i Sverige, og det er væsentligt anderledes end det, man kender til i Danmark. I Tyskland er de vilde med bankoverførsel og Paypal.
Husk at nærlæse betalingsmetoderne i det land, du går ind i!”
-
Hvor vigtig er prisen?
”Kan du matche dine konkurrenter på prisen? Det kan være, du er en i priselastisk branche, hvor prisen er 80% af beslutningen.”
-
Kundeservice i udlandet
”Hvad gør du med kundeservice? Hvis det er et naboland, kan du måske overleve med lidt dansk/svensk og dansk/norsk. Men det er nok lidt svært at gå ind i Polen uden en rigtig kundeservice på polsk.”
-
Moms og e-handel med udlandet
”Når du sælger til forbrugere i andre EU-lande, skal du blot lægge den danske moms oveni, som når du sælger til danskere.
Får du succes med online handel i udlandet, skal du dog ved en bestemt omsætning have et momsnummer i det pågældende land.
F.eks. skal du ansøge om momsnummer, når du runder 320.000 SEK i Sverige, og i Tyskland er det 100.000 EUR. Det afhænger lidt af landet, hvor højt det er.
Det er da også et plus at have et momsnummer i det pågældende land, da det skaber troværdighed for kunden, at det ser ’lokalt’ ud.”
Strategiplan til internationalisering af webshop
”Skal du ud at søge ekstern finansiering eller overtale vigtige partnere til at være med i dit ønske om at gå ind på et nyt marked, kan du med fordel lave en plan for den strategi, du vil benytte.
Den er også god til at skærpe din egen planlægning og øge muligheden for succes.”
Download strategiplan til internationalisering af din webshop.
Your website is the window of your business. Keep it fresh, keep it exciting.