Moms i virksomheden

Du skal betale moms når du har en virksomhed

Som almindelig forbruger og lønmodtager registrerer man ikke, at der er noget, der hedder moms. Det er først, når man starter virksomhed, at det er vigtigt at tænke på moms.

Moms ved virksomhed til virksomhed (B2B)

Når to virksomheder taler om priser, er beløbet altid uden moms. Det skyldes, at momsen ikke har nogen indflydelse på virksomheders interne regnskaber. 

Som virksomhed ved man, at den moms, der skal betales til en anden virksomhed, kan trækkes fra i momsafregningen. 

Eksempel

Du er tømrer og skal lave en tilbygning til en privat person. Her skal prisen for arbejdet være inklusive moms. I dit tilbud – mundtligt eller skriftligt – skal stå: Tilbygning 50.000 kr. + 25% moms = 62.500 kr.

Visioner der ændrer verden udspringer fra indsigt, erfaring, sensitivitet og intuition
Søren Hougaard
fra bogen Iværksætterheld