Mini forretningsplan

6 spørgsmål, man bør kunne svare på

En mini-forretningsplan stiller de 6 spørgsmål, man bør kunne svare på, når man vil starte et mindre firma. Du har sandsynligvis mindst 100 spørgsmål kørende rundt i hovedet på dig, hvis du er ved at planlægge start af en lille butik, webshop eller konsulentvirksomhed. Det er ikke særligt produktivt at være stresset og rådvild, men hvad gør man, når alt ser ud til at være lige vigtigt?

Fokus på det vigtigste

Mini-forretningsplanen får dig til at fokusere på de vigtigste emner, der kan sikre, at du får en virksomhed, hvor du både kan have det sjovt og tjene penge.

Brug af mini-forretningsplan

Hvis du skal i banken eller blot overbevise din partner om, at du har en god ide, kan mini-forretningsplanen være et vigtigt redskab. Den kan fortælle, hvad din virksomhedsidé går ud på, og hvordan du vil tjene penge. Det giver også mere stolthed og ro i forhold til din omgangskreds, når du danner dig et rimeligt klar billede af det eventyr, du begiver dig ud på.

Starter du en mere kompliceret virksomhed, kan du med fordel udarbejde den professionelle forretningsplan.

Personlig vejledning og sparring

Du kan også tage mini-forretningsplanen med til en personlig vejledning. Kontakt din lokale kommune eller dit erhvervsråd for at få kontakt til en virksomhedskonsulent, der kan diskutere dine idéer med dig. 

Find din lokale sparringspartner på www.startvaekst.dk – skift kommune i den blå boks i højre menu.

FOR-MF-646860750

Mini-forretningsplan spørgsmål

  1. Hvilken type virksomhed vil du starte? 
    F.eks. IT-virksomhed, der laver responsive hjemmesider, en café eller et rejsebureau med specialrejser til Peru. 
  2. Hvilke produkter eller ydelser vil du sælge?
    Vær præcis og nævn de enkelte produkter og services. Sæt gerne en salgspris på.
  3. Hvem er dine kunder/dem der betaler for dit produkt?
    Vær præcis, gerne med navn og adresse hvis muligt.
  4. Hvordan vil du sælge og markedsføre din service/dit produkt?
    Nævn de tre vigtigste måder du vil bruge til at kontakte dine kunder.
  5. Hvad er det specielle ved din idé sammenlignet med dine konkurrenter?
    Når du kigger på dine konkurrenters ydelser, hvad gør så din mere interessant for kunden? 
  6. Hvad er de tre vigtigste egenskaber og kompetencer, du giver din virksomhed?
    F.eks. uddannet datamatiker og tre års erfaring fra lignende virksomhed, stort netværk inden for branchen samt  løsnings- og resultatorienteret personlighed.

Download mini-forretningsplan

Download skabelon til mini-forretningsplanen herunder, så kan du nemt begynde at udfylde din egen plan.

Et år fra nu ville du have ønsket dig, at du havde startet i dag.
Karen Lamb
forfatter