Formål med socialøkonomisk virksomhed
- Før start
- Socialøkonomisk virksomhed
- Formål socialøkonomisk virksomhed
- Før start
- Socialøkonomisk virksomhed
- Formål socialøkonomisk virksomhed
Har du et klart formål?
Det er utænkeligt, at en socialøkonomisk virksomhed ikke har et klart formål med det, den laver.
En almindelig iværksættervirksomhed har sjældent en dybere formuleret mission med den aktivitet, iværksætteren vil starte. Iværksætteren har fået en ide og vil nu forsøge at få den til at virke og så tjene nogle penge på den.
Måske får virksomheden en vision og mission, når den har eksisteret noget tid. Sådan er det ikke for den socialøkonomiske iværksætter. Han eller hun starter med en mission og må så finde aktiviteter, der kan opfylde denne mission.
Det er dog ikke unormalt, at den valgte aktivitet har rod i iværksætterens personlighed, faglighed og netværk.
Beskriv formålet i din socialøkonomiske forretningsplan
Når du laver en socialøkonomisk forretningsplan, skal du som minimum have beskrevet følgende områder:
-
Virksomhedens formål/mission
Virksomhedens mission er en ”handlingsplan”, som ledelsen skal kunne kommunikere effektivt til offentligheden.
Missionen er den styrende kraft i organisationen – den, man retter sig efter, hvis man er i tvivl om hvilken retning, virksomheden skal udvikle sig i.
Eksempler på en mission for socialøkonomiske virksomheder
- Vi laver mad af høj kvalitet og skaber beskæftigelse for døve
- Gennem mode, kunst og kulturelle kampagner skaffer foreningen midler til støtteprojekter, der hjælper ofre for Human Trafficking
- Baisikeli is a privately held company dedicated to improving life conditions and enhancing low cost mobility of the poorest people in the world
- BEVAR beskæftiger sig med at bevare ved at genbruge. Vi bevarer tekstiler, der er for gode til at smide ud.
- Blindes Arbejde fra 1929 skaber beskæftigelse for blinde og svagtseende inden for håndværk, IT og markedsføring.
- Vi laver mad af høj kvalitet og skaber beskæftigelse for døve
-
Vi skaber social værdi til følgende målgrupper
Vi skaber social værdi til følgende målgrupper
For at kunne målrette sit arbejde skal virksomheden vide hvilken målgruppe, man vil gøre godt for.Da det er en socialøkonomisk virksomhed, vi taler om, kan det være svært at adskille "målgruppe at gøre godt for" og "kundegruppen", der skal købe virksomhedens produkter og ydelser.
I den socialøkonomiske forretningsplan skal man forsøge at adskille de to målgrupper. Det giver klarhed i arbejdet og den kommende kommunikation til omgivelserne, at man kender sine målgrupper.
Eksempler på målgrupper/områder:
- Autister, der skal arbejde med IT-fejlfinding
- Isolerede indvandrerkvinder, der skal bruge deres kompetencer som kokke
- Småbønder i ulande, der skal sælge varer på fair vilkår
- Mindske madspild fra danske husholdninger og supermarkeder
-
Skaber vi social værdi til målgruppen?
Skaber vi social værdi til målgruppen?
Ved at forholde sig til dette udsagn bliver man tvunget til at vurdere, om man virkelig leverer social værdi til målgruppen eller blot tilfredsstiller sin egen samvittighed.Er det mennesker, der er målgruppen, ligger den sociale værdi ofte i at være en del af en bevægelse eller en virksomhed, der arbejder på normale vilkår som alle andre virksomheder.
Det er slut med at være klient og tid til at være en del af det aktive samfund.
Eksempler på social værdi til målgruppen:
- Grøn koncert er en bevægelse og en virksomhed, der tjener mange penge til folk med muskelsvind
- De mange socialøkonomiske cafeer skaber et ægte arbejdsfællesskab for socialt udsatte ved at sælge mad
- Salg af fair trade produkter hjælper fattige bønder i ulande til at skabe egen indkomst
- Salg af magasinet Hus Forbi giver selvværd til hjemløse og 10 kr. per solgt blad
Ideas are useless unless used. The proof of their value is their implementation. Until then they are limbo.