Beskyttelse af varemærke
- Efter start
- Jura og din virksomhed
- Beskyttelse af varemærkerettigheder
- Efter start
- Jura og din virksomhed
- Beskyttelse af varemærkerettigheder
Beskytte dine rettigheder
Her får du et overblik over, hvordan man kan beskytte sine rettigheder til opfindelser, musik, tekst, design og varemærker.
Mange har den opfattelse, at hvis noget skal beskyttes, skal man få lavet et patent. Et patent kan dog kun udtages til en "teknisk opfindelse", som f.eks. hvordan to mekaniske dele er forbundet med hinanden.
Vil du sikre, at ingen bruger dit nyudviklede logo, skal du i stedet søge om "varemærkebeskyttelse". De forskellige områder, man kan beskytte, kaldes fænomener.
Der er fire overordnede fænomener:
-
Varemærkebeskyttelse
Et varemærke er det kendetegn, som en virksomhed markedsfører sine varer eller tjenesteydelser under. Varemærket er varens eller tjenesteydelsens helt specielle navn – det navn, som over for køberen viser, at varen eller tjenesteydelsen kommer fra en bestemt producent eller udbyder.
Et varemærke kan bestå af ord eller af et logo, en kombination af de to elementer eller måske af en meget specielt udformet emballage.
- Læs mere om varemærkeregistrering -
Patent
Et patent er en ret til at forbyde andre at udnytte en teknisk opfindelse kommercielt i en årrække. Et patent er ikke blot en rettighed – det giver også en grundig beskrivelse af et teknologisk problem, samt en brugbar anvisning på, hvordan det løses.
Generelt skal tre hovedbetingelser være opfyldt, før en opfindelse kan patenteres:
- Den skal være ny
- Den skal adskille sig væsentligt fra anden kendt teknik (opfindelseshøjde)
- Den skal kunne udnyttes industrielt
Et patent skal indeholde en grundig beskrivelse af et teknologisk problem og en brugbar anvisning på, hvordan det løses.
-
Designbeskyttelse
Et design er formgivningen og udseendet af et produkt, og det er altså disse træk, der kan designbeskyttes.
Produkter, der kan beskyttes efter designloven, kan for eksempel være maskiner, emballager, møbler, tøj, legetøj, værktøj, fødevarer, skærmbilleder på en computer, ikoner, skrifttyper og lignende.
Det er vigtigt, at du registrerer dit design senest et år efter, at du har offentliggjort det ved for eksempel at sende det på markedet. Efter et år har du mistet din mulighed for at registrere designet.
- Læs mere om designbeskyttelse -
Ophavsretsbeskyttelse
Ophavsret eller copyright er en rettighed, der bl.a. anvendes i forbindelse med kunstneriske eller litterære værker, men også i forbindelse med fx edb-programmer.
I modsætning til de andre immaterielle rettigheder er det ikke nødvendigt at foretage en registrering af værket for at opnå beskyttelse. Beskyttelsesperioden for et ophavsretligt værk er 70 år regnet fra skaberens død.
Skal jeg overhovedet beskytte mit værk?
Mange undlader at beskytte sin opfindelse eller sit design. Det kan være fordi, man ikke mener at have styrke til at forfølge en eventuel overtrædelse af beskyttelsen.
Man skal også vurdere, om produktet eller designet kan generere så stor indtjening, at det kan betale det store arbejde, en officiel beskyttelse kræver.
Læs mere på Patent- og Varemarkedsstyrelsens hjemmeside.
Det virker altid umuligt indtil det er gjort.