Corporate Social Responsibility
- Efter start
- Personen bag virksomheden
- CSR- introduktion
- Efter start
- Personen bag virksomheden
- CSR- introduktion
CSR for mindre virksomheder - en praktisk introduktion
Af Dennis Friis Thaagaard, direktør for Sustainor ApS
Som selvstændig er du stolt af dit arbejde og din virksomhed. Du ved, at du skaber værdi for dine kunder. Og du ved, at du gør en forskel. Men hvordan får du dette til at blive et aktiv i din virksomheds udvikling? Og hvordan kan du få flere kunder, flere kvalificerede ansatte, og flere investorer ved at fokusere på din indvirkning på verden omkring dig?
Svaret hedder CSR – og nej, det er ikke kun for de store virksomheder!
-
Hvad er CSR?
På dansk har vi ikke rigtigt noget godt udtryk for Corporate Social Responsibility (CSR) – virksomhedens samfundsmæssige ansvar.
Normalt kalder vi det bare samfundsansvar eller måske bæredygtighed.
-
Hvorfor er CSR vigtigt?
De senere årtiers stadigt stigende fokus på globale udfordringer er meget tydelig.
Det drejer sig fx om klimakrise, forurening, udryddelse af dyrearter, dårlig dyrevelfærd, mangel på ressourcer, overbefolkning, mangel på respekt for menneskerettigheder, ulighed, sult og fattigdom.
Disse globale udfordringer har gjort det tydeligt i verden, at virksomheder også har et ansvar for at løse problemerne. Og når denne holdning er udbredt blandt almindelige mennesker, er den det også blandt dine kunder, forhandlere, ansatte og mulige investorer.
Derfor er det yderst vigtigt, at du forholder dig til din virksomheds samfundsmæssige ansvar og konkret vælger, hvad du vil gøre ved det.
-
Hvor meget skal du gøre?
Udgangspunktet må være, at du skal gøre lige nøjagtigt det, som kan betale sig!
Se CSR som en investering – og ikke en omkostning. For øvrigt viser talrige undersøgelser, at det er en supergod forretning at investere i CSR.
Som mindre virksomhed er det vigtigt, at du starter stille og roligt og ikke sætter flere skibe i søen, end du selv kan overskue. Nye projekter kræver ledelsesfokus – og der skal ikke smøres for tyndt ud.
Overvej også, om du har bygget din virksomhed på nogle stærke værdier, som leder dig på vej. Er din virksomhed sat i verden for at gøre noget godt for verden?Er der et specielt område du gerne vil hjælpe verden med? Det kunne f.eks. være:
- socialt udsatte
- miljøet
- kvinder i Afrika?
Mange nystartede virksomheder har dette drive, som virker som en helt utroligt stærk motor for virksomheden og dens ansatte. Har du ikke dette samfundsfokus, så fortvivl ikke – der er masser af gode ideer at gribe fat i.
-
Hvor skal du starte?
Undersøg først, om du allerede har et fokusområde, som du vil arbejde med (f.eks. klima, miljø eller socialt udsatte). Tag et kig på dine konkurrenter og se, om du kan få lidt inspiration her. Se også gerne på de største og bedste virksomheder i din branche globalt og bliv inspireret af det, de gør. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken.
Start med at finde ud af, hvorfor du vil arbejde med CSR.
Er det fordi, du vil have flere kunder? Vil du differentiere dine produkter, så du kan tage en højere pris? Vil du tiltrække nye kolleger, som vil tænde på dit samfundsansvar? Vil du tiltrække nye investorer, som ved, at en struktureret tilgang til CSR giver et højere afkast? Alt efter dit mål skal du vælge de CSR-tiltag, som hjælper med at nå målet. Herunder kommer en opsummering af CSR-tiltag, som måske kunne give mening lige nu i din virksomhed.
CSR-tiltag 1: Miljø og klima
Det er ofte en god ide at starte med at se på de enkle og lette CSR-tiltag. F.eks. kan du klimakompensere strømforbrug på dit website. Du kan sortere dit affald bedre – og måske prøve at skabe mindre affald (fx genbrug af emballage eller mindre udprintning).
Det er desuden helt oplagt at se på, om du kan spare på energien, og derved spare både på kronerne og CO2-udslippet. Den energi, du bruger, kan du så prøve at gøre så bæredygtig som muligt. Har du fysiske produkter, kan du overveje at få disse miljømærket med f.eks. FSC, Svanen, EU Blomsten eller Cradle2Cradle. Det giver også et godt input til din markedsføring.
CSR-tiltag 2: Social ansvarlighed
Respekt for menneskerettigheder er meget vigtig, men svær at få skovlen under som mindre virksomhed. Det vigtigste, du kan gøre, er dog at stille krav til dine leverandører om, at de (og deres leverandører) respekterer menneskerettighederne. Dette gør du ved at lave et Etisk Leverandørkodeks (Code of Conduct), som leverandørerne skal skrive under på.
Du kan også overveje at hjælpe folk på kanten af arbejdsmarkedet ved at ansætte en fleksjobber, tilbyde samfundstjeneste eller anden social ordning. Dette initiativ kan give dig en super motiveret medarbejder. Kontakt dit lokale jobcenter for at få kontakt med socialt udsatte.
CSR-tiltag 3: God ledelse
Som samfundsansvarlig virksomhed skal du sørge for, at andre kan se, hvordan din virksomhed fungerer. Kodeordene er gennemsigtighed og ansvarlighed. Du kan med fordel opsætte en CSR-strategi.
En CSR-strategi er en række politikker og mål for, hvad du vil opnå, en handleplan for, hvordan du vil opnå det, og en beskrivelse af, hvad du har gjort for at tage et samfundsansvar.
-
Hvordan markedsfører jeg mig på CSR?
Det er vigtigt at gøre sig klart, hvorfor du skal markedsføre dig – og til hvem.
Som udgangspunkt vil det give god mening at fortælle om sine CSR-bedrifter på en særskilt underside på din hjemmeside.Herudover giver det mening at lave en kort ”CSR-rapport” årligt, hvor du opridser dine mål, bedrifter og planer for det kommende år.
Hvis du har mindst 10 ansatte, kan det anbefales at melde sig ind i FNs Global Compact og indsende en årlig CSR rapport, hvorefter du må reklamere med deres logo. Derudover er det jo vigtigt, at dine CSR-historier kommer ud at leve blandt din målgruppe. Det gøres oftest bedst via indlæg på de sociale medier.
Endelig er produktcertificeringer og mærkningsordninger jo flot reklame i sig selv.
Kom i gang med CSR!
Jeg håber, du har fået blod på tanden og allerede er i gang med at udtænke din helt egen CSR-strategi. Husk på, at hver virksomhed er unik, og du ikke bare kan kopiere din nabos CSR-plan.
Der er desværre ikke en CSR-facitliste, du kan følge slavisk. Du skal blot gå i gang, og så følge din mavefornemmelse.
Gør du det, er jeg sikker på, at du vil komme til at se CSR som en værktøjskasse med masser af spændende metoder til at udvikle din virksomhed – til fordel for dig selv, dine kolleger, kunder og verden.
Corporate social responsibility is a hard-edged business decision. Not because it is a nice thing to do or because people are forcing us to do it… because it is good for our business.