Prisnedsættelse

At give rabatter

Det er nemt at gøre sig populær hos kunderne ved at give rabatter, men det har konsekvenser på bundlinjen.

At give rabat er den nemmeste måde at konkurrere på, men man skal tænke sig godt om, før man går den vej. Hver gang du giver rabat, skal du sælge mange flere styk eller fakturere flere timer for, at du kan tjene det samme – samme dækningsbidrag.

Eksempel på prisnedsættelse: Rabat og stigning i mængde

Her er et skema, hvor du kan se, hvor meget mere du skal sælge, hvis du sænker prisen med xx%, og din dækningsgrad forbliver den samme.

Skema mængdestining

Eksempel på rabat på t-shirts

Du sælger i dag 100 T-shirts til 100 kr. med en dækningsgrad på 50

Du giver nu 20 % rabat – 100 T-shirts koster nu 80 kr.

For at få samme dækningsbidrag skal du herefter sælge 167 T-shirts

Eksempel på prisstigning og fald i mængde

Dette skema viser, hvor meget du behøver at sælge mindre, hvis du hæver prisen og beholder den samme dækningsgrad.

Skema fald i mængde

(bemærk at dækningsgraden ændres ved prisændringer)

Eksempel på prisstigning med T-shirts

Du sælger i dag 100 T-shirts til 100 kr. med dækningsgrad på 50

Du hæver prisen 20 % til 120 kr.

Du skal nu sælge 71 T-shirts for at få samme dækningsbidrag.

Jeg kunne aldrig have lært, hvad jeg lærer ved at gå i skole. De underviser ikke i det i skolen, for det kan ikke blive lært på den måde.
Philip Hartman,