Trin 2: Produktet/din ydelse

I dette punkt i forretningsplanen skal du:

  1. Undersøge, om du kender dit produkt til bunds
  2. Overbevise læseren om, at du ved, hvad du taler om

Vis og overbevis om værdien af det, du sælger

Analysen af din ydelse skal overbevise den kritiske læser og dig selv om, at du har styr på din ydelse og de fordele, den kan give kunden. Hvis din ydelse eller dit produkt kan vises til læseren af forretningsplanen, bør du endelig gøre det. Hvis du kan tage et billede af det, lave en tegning eller sende et eksemplar eller en illustrativ beskrivelse, vil det øge forståelsen betragteligt. 

Skal forretningsplanen f.eks. præsenteres for en bankmand, vil det være en stor hjælp for ham, hvis han fysisk kan se, hvad han skal låne penge ud til. Hvis du sælger IT, kan du komme med screenshots eller vise, hvad dit program gør for kunden.

Du skal besvare følgende punkter i forretningsplanskabelonen:

Elevatortalen

En af årsagerne til at man kan have svært ved klart og tydeligt at fortælle en potentiel kunde, hvad man laver, er, at man faktisk ikke ved det. Man ved selvfølgeligt godt helt overordnet, hvad man vil starte virksomhed inden for – men man har sjældent formuleret det klart og firkantet for én selv. 

Formuler en tale, som du kan give på 15 sekunder til en person i en elevator, som spørger om følgende: ”Hvad sælger din virksomhed?”

Virksomhedens produkter/varegrupper/ydelser 

Gå nu mere i detaljer og specificer helt konkret, hvilke produkter eller ydelser du sælger. Vær meget konkret, da det hjælper på forståelsen.

Eksempel: Sports Bar & Cafe:

Vores indtjening i cafeen ligger på følgende hovedgrupper og undergrupper:

Skærmbillede 2022-10-14 kl. 13.40.01

Hvilke kundebehov dækkes af produktet? 

Da det er kunden, der skal tage penge op af lommen for at betale for din ydelse eller dit produkt, er det vigtigt at analysere, hvilke bevæggrunde han eller hun kan have for at gøre det. 

Hvilken fordel får kunden eller kundens virksomhed ved at købe dit produkt? 

De fleste ydelser og produkter har en livscyklus på et marked. Den kan være lang eller kort – det afhænger helt af ydelsen og den samfundsmæssige udvikling. En typisk udvikling vil være:

  • Et produkt starter med at have en pioneragtig karakter. Det er helt nyt, ganske få kender det, og måske er der stadig nogle fejl forbundet med det.
  • Derefter bliver det til en stjerne, flere kender det og er glade for det, men det mangler stadig det store salgsgennembrud.
  • Så kommer gennembruddet, det sælger næsten sig selv, og der tjenes gode penge på ydelsen eller produktet.
  • Cyklussens sidste fase er, når produktet er blevet gammelt, og nye stjerner er ved at overtage markedet. 

Hvor ligger dit produkt på denne livscyklus?

Trin 3 Markedsbeskrivelse

Det næste punkt gennemgår, hvordan du laver en markedsbeskrivelsen, der definerer hvem dine kunder og konkurrenter er. Kort sagt: En beskrivelse af markedet.

Gå til trin 3

Jeg er overbevist om, at omkring halvdelen af hvad der adskiller de succesfulde iværksættere fra de ikke succesfulde, er ren udholdenhed.
Steve Jobs,
skaberen af Apple