Trin 2: Produktet/din ydelse
- Forretningsplan
- Forretningsplan i 9 enkle trin
- Forretningsplan trin 2 – Produktet / din ydelse
- Forretningsplan
- Forretningsplan i 9 enkle trin
- Forretningsplan trin 2 – Produktet / din ydelse
I dette punkt i forretningsplanen skal du:
- Undersøge, om du kender dit produkt til bunds
- Overbevise læseren om, at du ved, hvad du taler om
Vis og overbevis om værdien af det, du sælger
Analysen af din ydelse skal overbevise den kritiske læser og dig selv om, at du har styr på din ydelse og de fordele, den kan give kunden. Hvis din ydelse eller dit produkt kan vises til læseren af forretningsplanen, bør du endelig gøre det. Hvis du kan tage et billede af det, lave en tegning eller sende et eksemplar eller en illustrativ beskrivelse, vil det øge forståelsen betragteligt.
Skal forretningsplanen f.eks. præsenteres for en bankmand, vil det være en stor hjælp for ham, hvis han fysisk kan se, hvad han skal låne penge ud til. Hvis du sælger IT, kan du komme med screenshots eller vise, hvad dit program gør for kunden.
Du skal besvare følgende punkter i forretningsplanskabelonen:
Elevatortalen
En af årsagerne til at man kan have svært ved klart og tydeligt at fortælle en potentiel kunde, hvad man laver, er, at man faktisk ikke ved det. Man ved selvfølgeligt godt helt overordnet, hvad man vil starte virksomhed inden for – men man har sjældent formuleret det klart og firkantet for én selv.
Formuler en tale, som du kan give på 15 sekunder til en person i en elevator, som spørger om følgende: ”Hvad sælger din virksomhed?”
Virksomhedens produkter/varegrupper/ydelser
Gå nu mere i detaljer og specificer helt konkret, hvilke produkter eller ydelser du sælger. Vær meget konkret, da det hjælper på forståelsen.
Eksempel: Sports Bar & Cafe:
Vores indtjening i cafeen ligger på følgende hovedgrupper og undergrupper:
Hvilke kundebehov dækkes af produktet?
Da det er kunden, der skal tage penge op af lommen for at betale for din ydelse eller dit produkt, er det vigtigt at analysere, hvilke bevæggrunde han eller hun kan have for at gøre det.
Hvilken fordel får kunden eller kundens virksomhed ved at købe dit produkt?
-
Forskelsværdien sammenlignet med lignende produkter
Det er uhyre sjældent, at man er i stand til at tilbyde et nyt produkt, som ikke allerede findes i flere udgaver. Det er derfor vigtigt at vurdere sit eget produkt i forhold til de produkter, der findes i forvejen.
Hvad er det, der skal gøre, at kunden vil vælge dit frem for konkurrentens?
-
Købsfrekvens/levetid af produkt/ydelse
Det er meget forskelligt, hvor lang levetid en ydelse har. Har den ydelse, du sælger, en kort levetid, og kræver den løbende genkøb – eller kan den kun sælges til én kunde én gang, og så holder den resten af livet?
Det vil altid være en fordel at vurdere, om der findes muligheder for yderligere salg til samme kunde.
Kan du sælge flere gange til samme kunde?
-
Kalkulation af ydelse/produkt
For at kunne vurdere om du er i stand til at tjene penge på din virksomhed, skal du lave forskellige kalkulationer. Du skal vide, hvad kunden vil betale for den ydelse, du sælger.
Du skal også finde ud af, hvor meget ydelsen har kostet dig at købe, udvikle, producere eller importere.
Forskellen mellem de to beløb viser dig, hvor mange penge du har tilbage til at kunne betale din husleje, telefon, internetopkobling, markedsføring og din egen løn.
Hvad koster det dig at købe/udvikle/lave dit produkt?
-
Prissætning
Prissætningen af et produkt eller en ydelse rummer ofte store problemer.
Enten er man for forsigtig og sætter sin pris for lavt, fordi man er nervøs for at tage for meget, eller også bliver prisen så høj, at ingen vil købe varen.
Der findes ingen sandheder inden for prissætning, men som udgangspunkt skal du tage den højeste pris, du kan få.
Hvad koster din ydelse/dit produkt?
-
Leverandører
Nogle virksomheder har et stort net af leverandører fordelt over det meste af verden. Andre er deres egen leverandør.
Hvis du har et produkt, en forretning eller en ydelse, der kræver leverancer fra specielle leverandører, bør du nævne dit forhold til disse i forretningsplanen.
Hvem er din leverandør?
-
Distributionsform/salgskanaler
For mange virksomheder er distributionen af produktet/ydelsen en stor udfordring. Hvis du vil sælge direkte til de danske forbrugere, opstår der ofte det problem, at det er svært at finde egnede salgskanaler.
Sælger du derimod ydelser til en begrænset målgruppe, bliver distributionen noget nemmere.
Du har måske udviklet software til brug i fremstillingen af plastkomponenter til medicinalindustrien. Det betyder, at dine kunder er plastvirksomheder.
Hvilke kanaler sælger du igennem?
-
Nødvendig lagerplads
Hvis du har et firma, der lever af at sælge fysiske genstande som computere, hjemmelavede bolsjer eller importerede håndvægte, skal du sikre dig, at du altid er leveringsdygtig.
Er der for mange huller i leverancen, finder kunden en anden leverandør.
Hvor stort et lager har du brug for?
-
Medlem af brancheforening
De fleste virksomheder har egen brancheforening. Man kan sige, at en brancheforening er en pendant til lønmodtagernes fagforeninger.
Brancheforeningens opgave er at tale branchens sag og være formidlingsled mellem de forskellige virksomheder, f.eks. ved udgivelsen af et medlemsblad.
Har dit område en brancheforening, og skal du være medlem?
De fleste ydelser og produkter har en livscyklus på et marked. Den kan være lang eller kort – det afhænger helt af ydelsen og den samfundsmæssige udvikling. En typisk udvikling vil være:
- Et produkt starter med at have en pioneragtig karakter. Det er helt nyt, ganske få kender det, og måske er der stadig nogle fejl forbundet med det.
- Derefter bliver det til en stjerne, flere kender det og er glade for det, men det mangler stadig det store salgsgennembrud.
- Så kommer gennembruddet, det sælger næsten sig selv, og der tjenes gode penge på ydelsen eller produktet.
- Cyklussens sidste fase er, når produktet er blevet gammelt, og nye stjerner er ved at overtage markedet.
Hvor ligger dit produkt på denne livscyklus?
Jeg er overbevist om, at omkring halvdelen af hvad der adskiller de succesfulde iværksættere fra de ikke succesfulde, er ren udholdenhed.