Min første webshop
- Før start
- Markedsføring
- Min første webshop
- Før start
- Markedsføring
- Min første webshop
Sådan starter du en webshop
Rigtigt mange ønsker at lave en webshop, men få kommer ordentligt i gang. Start småt, prøv dig selv af og lær af dine fejl og succeser, og så er du godt i gang.
Frem for at lave tidskrævende analyser, tænke dybe tanker og forestille dig, hvordan du laver en webshop, så kan du nemt komme i gang med at afprøve det hele i praksis.
For en relativt lille investering kan du få en flot præ-designet og fuldt funktionel webshopløsning med dankortbetaling, som du kan afprøve din webshopidé ud fra.
Afprøv og lær af en billig webshopløsning
Få webshop-iværksættere kender så meget til deres kunder og produkt, at det er fornuftigt at bruge 25 - 45.000 kr. på en fuldt professionelt udviklet webshop.
Brug i stedet en god og meget billigere webshopløsning til at afprøve, om dine iværksætterideer holder vand. Succesfulde iværksættere tager ikke større risici, end at de stadig kan fortsætte med virksomheden, hvis forsøget fejler.
E-conomic Webshop er f.eks. en webshopløsning, der til en meget overkommelig pris gør dig i stand til at blive webkøbmand. Derudover får du adgang til e-conomic regnskabsprogram, således at dine salg automatisk bliver overført til dit regnskab.
Opretter du en mindre webshop, kan du bl.a. lære:
- Hvordan en webshop fungerer
- Hvad der kræves for at få besøgende
- Hvor varerne købes
- Hvordan de pakkes og sendes
- Hvor meget man tjener på hvert solgt produkt
Får du succes med din første webshop, har du et godt udgangspunkt for at købe en dyrere og smukkere webshop.
Forretningsmæssige overvejelser som webshopejer
Når man starter en webshop, har man det med at fokusere på de tekniske og praktiske udfordringer. Det gør man, fordi de ting har en tendens til at fylde meget i ens hoved.
Men hvis der havde været plads i hovedet, skulle man i stedet have fokuseret på de forretningsmæssige udfordringer. I det næste afsnit får du nogle af de forretningsmæssige overvejelser, du bør gøre dig som kommende webshopejer.
-
En købmand med en webshop
At sælge varer eller ydelser fra en webshop har mange lighedspunkter med salg fra en almindelig butik. De fundamentale ting ved salg er f.eks. helt ens:
- Du skal købe eller producere en vare eller en ydelse at sælge
- Du skal finde tilpas mange personer eller virksomheder, der vil købe det, du sælger
- Du skal sørge for, at du kan tjene nok på at sælge et styk vare/ydelse
-
Distribution
Der er dog store forskelle i måden, varen eller ydelsen distribueres på. Kunden står ikke længere inde i en butik og kigger på en vare.
I stedet sidder kunden bag en PC, tablet eller smartphone et tilfældigt sted i Danmark og bestiller sin vare.Eller måske endda et helt andet sted på jordkloden, hvis du har gjort det muligt at købe med internationale kreditkort.
Den direkte kommunikation med en stor del af Danmarks/verdens befolkning giver indehaveren af en webshop både nye udfordringer og uanede muligheder. -
Hvad er dit produkt
Med lidt kreativitet og mod til at ændre på indgroede vaner vil mange varer kunne sælges i en webshop. Dette gælder også varer eller ydelser, der i Danmark har et alt for lille marked. Disse kan sælges profitabelt via en webshop, da ejeren i princippet kan få hele verden som sit marked.
Vælg hellere et enkelt produkt/produktgruppe end et bredt udvalg. Dit liv som webshop-købmand bliver meget nemmere, når du klart kan fortælle kunderne, hvad du sælger.Det er nemmere at markedsføre noget specifikt end en bred kategori af varer. Det lager, du skal have, bliver også mindre, og dermed får du færre omkostninger.
Her er eksempler på varer, der bliver solgt i webbutikker:- Silketørklæder fra Italien
- Software til kortlægning af menneskelige gener
- Sutter med barnets navn
- Selvproducerede smykker
- Lydskrift af italienske operaer til brug for operasangere
- Softwareprogrammer til brug ved lydredigering
- Egenproduktion af billeder, litografier og illustrationer
- Fairtrade varer
- Oversættelser
- T-shirts med tekst efter eget valg
- Elektroniske bøger / dokumenter med fagspecifik viden
- Kopier af malerier fra ældre internationalt kendte kunstnere
- Tojiroknive, som importøren pakker og sender
- Chokolade produceret af 15 børn fra samme klasse
-
Hvem er dine webshopkunder
Når du sælger via nettet, har en stor del af verdens befolkning adgang til din butik. Det er dog helt uoverskueligt at prøve at sælge til 3.000.000.000 mennesker på én gang.
Du kan med fordel i stedet udvælge dig et udsnit af befolkningen. Det vil gøre din kommende markedsføring af din webshop nemmere.
Din kundegruppe kunne være:- Mødre med børn i Danmark
- Mødre med buttede børn i Danmark
- Mødre med synshandikappede børn i Skandinavien
- Operasangere i hele verden
- Guitarister i Danmark
-
Markedsfør din webshop
Der er millioner af webbutikker over hele kloden og tusinder i Danmark. Man skal derfor gøre et stort arbejde for ikke at drukne i mængden. Hvem der flyder ovenpå og bliver synlig, afhænger af mange faktorer.
Jo flere af faktorerne, man har mulighed for at optimere, jo større er chancen for at rejse sig og blive et fyrtårn blandt webbutikker. Faktorer, der kan optimeres, er:- Webshoppens varer
- Domænenavnet
- SEO - Søgemaskineoptimering
- Google Ads
- Samarbejde om links med andre firmaer
- Køb af plads hos online butiksvejvisere
- Vidensdeling om emnet/produktet i blogs og diverse fora
- Udsendelse af nyhedsbreve
- Omtale i pressen
- Måling og vurdering af indsats med Google Analytics
Det er godt at have øvet sig inden for disse områder, inden man investerer i en dyr webshopløsning.
-
Sådan sender du dine webshopprodukter
Når du vælger dit produkt, skal du overveje, hvor nemt det er sende og servicere. Jo nemmere at sende, jo bedre.
Sælger du silketørklæder fra Italien, så er de nemme at pakke ind i lækkert silkepapir og derefter ind i en rudekuvert – hvor adressen på kunden er udskrevet på A4 papir direkte fra webshoppen. Portoen er lille pga. den lave vægt, og brevet er nemt at transportere til posthuset. Du har sjældent returvarer, da fejlprocenten på tørklæder er lille - de kan ikke så nemt gå i stykker.
Har du i stedet valgt at sælge smukke Muranoglas fra Venedig, får du helt andre udfordringer med sikker pakning, emballering, porto, transport til posthus og returvarer pga. smadret glas, skår eller fejl i glasset.
Elektroniske varer er også komplicerede at sælge, da de ofte går i stykker, og du skal give to års garanti på dem.
Sender du kun en pakke om dagen, kan du overkomme en besværlig webshoplogistik. Men du skal jo gerne nå et punkt, hvor du sender 40 pakker om dagen, og så betyder det noget, om en pakke tager 2 minutter eller 20 minutter at ekspedere.
Forbrugerrettigheder og webhandel
Der er en lang række krav, der skal følges, når man sælger varer fra en webshop.
På hjemmesiden skal der f.eks. tydeligt vises, hvem sælger er, den samlede pris inkl. diverse omkostninger og moms, fortrydelsesret m.m.
Besøg også brancheforeningen for webhandel FDIH. Her kan du bl.a. finde markedsanalyser om tøj, sko, smykker og mange andre varer.
Budget for en webshop
Hvis du laver et budget for din webshop, får du en fornemmelse af, hvor meget du kan tjene ved at sælge varer online.
Det er en god idé at lave to budgetter:
-
Etableringsbudget for webshop
Etableringsbudgettet viser dig, hvor mange penge du skal bruge på at etablere din webshop.
Penge til køb af webshopteknikken, webhotel, domæne, grafiker, programmører, indkøb af varer og måske lagerplads. Altså alle de udgifter du har, før du kan begynde at sælge varerne fra din webshop.
-
Driftsbudget for en webshop
Driftsbudgettet viser, om du tjener eller taber penge på din webshop.
I driftsbudgettet skal du vise alle dine indtægter – dvs. hvor stort et salg du forventer – og alle dine udgifter, der er forbundet med at skaffe dine indtægter.
Trækker du dine udgifter fra dine indtægter, finder du dit overskud.
-
Eksempel på etableringsbudget til webshop
For eksemplets skyld antager vi, at jeg på en rejse til Italien faldt over nogle smukke tørklæder, hvorfor jeg opsøgte den italienske producent, som gerne ville sælge tørklæder til mig.
Tørklæderne skal sælges fra en webshop, som jeg nu skal til at udvikle, og som jeg vil lave budgetter for.
Jeg vil starte småt og lære at blive webkøbmand, inden jeg investerer alt for mange penge. Så jeg vælger et webshophotel, der er udviklet og klar til brug.Forudsætningerne for budgetterne er:
- Jeg vælger webhotellet e-conomic Webshop, da det giver mig en billig og professionel startløsning med både hjemmeside, webshop og regnskabsprogram.
- Der skal være Dankort-/Visa-betaling
- Jeg starter med at sælge kun 5 forskellige tørklæder – det gør det hele mere overskueligt.
Etableringsbudgettet vil i det tilfælde se således ud:
Oprettelse af e-conomic webshop – domæne og 3 mdr. hosting 834
NETs betalingsløsning Dankort/Visa oprettelse 1.250
Oprette virksomhedskonto i banken 750
Købe logo på Fiverr.com 200
Smukke produktbilleder - fotograf 3.000
Købe 5 x 10 tørklæder, inkl. fragt - 75 kr. stk. 3.750
50 kuverter til forsendelse - 5 kr. stk. 250
Diverse 2.000
Total til opstart 12.034
-
Eksempel på driftsbudget for en webshop
Forudsætningerne for driftsbudgettet er:
- Jeg sælger i gennemsnit 2 tørklæder om dagen – ikke så mange de første 6 måneder, men flere de sidste 6 måneder.
- Et tørklæde sælges for 200 kr. plus moms (250 kr. inklusiv moms)
- Købspris for tørklædet, inklusive transport, svind, uddeling af vareprøver og salg på udsalg, er udregnet til 40 % af salgspris.
- Jeg har valgt, at der er gratis forsendelse af tørklæder.
- Jeg har varelager og hele forretningen i min lejlighed.
Omsætning - første 12 måneder Ex. moms
360 dage x 2 kunder x 200 kr. Gennemsnit over 12 mdr. 144.000
Direkte udgifter ved salg
Varekøb, svind, nedsatte varer, vareprøver: 40% af salget 57.600
Emballage - 5 kr. pr. forsendelse ca. 600 pakker 3.000
Porto - Post Danmark 24 kr. x 600 pakker 14.400
Nets afgift ved hver betaling: 1,39 kr pr betaling (600 betalinger) 834
Direkte udgifter i alt 75.834
Dækningsbidrag: (Omsætning - Direkte udgifter) 68.166
Dækningsbidrag 47
Faste omkostninger
Abonnement af e-conomic webhotel 179 kr. mdr. 2.148
Årlig betaling til NETS 1.000
Markedsføring af webshop – Google Ads, Facebook mv. 8.000
Besøg hos producenten i Italien 6.000
Optimering af webshop - grafisk, foto og indhold 5.000
Webshopkurser 1.000
Revisor 5.000
Diverse 2.000
I alt faste omkostninger 30.148
Overskud (Dækningsbidrag - Faste omkostninger) 38.018
Læs mere om driftsbudget og download en skabelon.
Hvordan laver man en webshop
For at forstå, hvordan man laver en webshop ret teknisk, kan det være en fordel at dele webshoppen op i to områder:
- Butiksdelen – der, hvor kunden "går rundt" i butikken
- Betalingsdelen – når kunden afleverer pengene i kasseapparatet
Hos e-conomic Webshop, som er brugt i eksemplet ovenfor, er begge elementer inkluderet.
Butiksdelen
Når man køber en webshopløsning hos et webhotel, kan man nøjes med at købe butiksdelen.
Det vil sige, man køber faktisk ikke butiksdelen, man lejer den i stedet på månedsbasis. Ligesom man ofte vil gøre med en fysisk butik.
Man lejer en tom webshop, hvor der kun er "hylder, disk, vægge og vinduer". Efter man har købt adgang, skal man selv male (såsom vælge farver og uploade fotos og grafik), lægge varer på hylderne og give dem priser.
Har du flair for design, kan du selv designe din butik. Hvis ikke, kan du overveje at:
- Købe dig grafisk hjælp til designet
- Investere i teknisk hjælp til at lægge design ind på webshoppen.
Betalingsdelen
Når man går på indkøb i et supermarked, går man først rundt og samler sine varer i butikken. Når man har fundet alle sine varer, går man hen til kasseslusen. Sådan er det også i en webshop:
- I butiksdelen samler du varerne
- I betalingsmodulet skal varerne betales
Betalingsmodul
Når man har valgt en færdigudviklet webshopløsning, køber man adgang til butiksdelen. Ønsker man mulighed for betaling via Dankort/Visakort, MobilPay eller med internationale kreditkort, køber man selvstændig adgang til dette betalingsmodul.
H3: Aftale med Nets for betaling
For at kunne bruge betalingsmodulet skal du som ejeren af webshoppen først lave en aftale (indløsningsaftale) med Nets/TellerAftale.
Nets er den virksomhed, som på bankernes vegne håndterer Dankortet. Denne aftale sikrer, at der bliver en direkte forbindelse mellem pengene, som kunden betaler i din webshop og din virksomheds bankkonto.
Gå igang nu – ikke i morgen
Du lærer først at drive en webshop, når du går i gang. Frem for at gå all-in på at lave den ’perfekte’ webshop, som måske alligevel ikke virker i virkeligheden, bør du starte med at komme i mål med en velfungerende og god nok webshop – og få den afprøvet hurtigst muligt.
Virkeligheden er den bedste test.
Jo længere tid du ikke gør noget, jo flere penge taber du.