Hjælp til salg og markedsføring
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Hjælp til salg og markedsføring
- Efter start
- Salg og markedsføring
- Hjælp til salg og markedsføring
Salg er ikke en eksakt videnskab.
I stedet skal du mere se det som en form for madlavning, hvor du bruger mange ingredienser i afmålte doser. På samme måde er det med salg. Din salgsstrategi virker, hvis den indeholder de rette ingredienser i passende doser.
Øvelse gør mester med salg
Viden kombineret med megen øvelse er med til at lave den rette salgsstrategi. Som kok i salgskøkkenet har du nedenstående ingredienser at arbejde med.
Du skal tage udgangspunkt i din virksomhed og sammensætte de rette ingredienser i de rette mængder, da det vil hjælpe på dit salg.
Salgsparametrene er delt op i to områder:
-
Grundlæggende parametre
De grundlæggende parametre knytter sig til produktet og de områder, der ligger rundt om produktet. Hvert område skal analyseres, og derefter skal du handle på din nye viden. Nogle af de mest essentielle parametre, samt hvad de indebærer, lyder som følger:
- Produktudformning – kvaliteten af din ydelse eller dit produkt.
- Emballage – udformning, ensartethed, udstråling, miljøvenlig, genbrugelig, praktisk
- Sortiment – bredt, dybt, brancherettet, fokuseret
- Pris – prisfastsættelse, lokkepris, psykologiske priser, tilbud, markedsorienteret pris m.v.
- Betalingsbetingelser – kontant, kredit, rabatter etc.
- Service – forpligtelser over for køber, returret, e-services, før køb og efter køb.
- Beliggenhed – ved kunder, ved grossist, tilfældighed.
- Personale – optræden, viden, ekspertise, specialisering, holdning
- Distribution – direkte salg, indirekte salg, butikstyper, indkøbsforeninger, salgsvogn, pakning, den fysiske transport m.v.
-
Kontaktparametre
Når du efter bedste evne har fundet det rette udtryk for dit produkt eller ydelse, skal du kontakte kunden. Nedenstående er de kontaktparametre, du har til rådighed:
- Reklame – annoncer, tryksager, internet, kataloger, brochurer, magasiner, løbesedler, biograf-, tv- og radioreklame, trafikreklame, butiksdisplay, Google Ads, udstillingsreklame, skiltning, reklamegenstande m.v.
- Sales promotion – vareprøver, introrabatter, demonstration, udlån på prøve, butiksudstillinger, m.fl.
- Public Relations – omtale, imagearrangementer, pressemeddelelser, events og undervisningsmateriale er gode bud herpå.
- Messe- og udstillingsdeltagelse
- Sponsorering – kultur- sports-, og miljøsponsorering.
- Personligt salgsarbejde – salgsbreve, opsøgende salg, direct mail, sociale medier, netværk
Prøv dig frem
Det er meget svært at finde den bedste måde at sælge sine produkter eller ydelser på. Omgivelserne ændrer sig løbende, så det, der virkede sidste år, virker ikke nødvendigvis i år.
Derfor: Prøv dig frem, og justér dine aktiviteter løbende.
Går dit salg i stå, er der ikke andet for end at kigge på salgsparametrene igen og ændre på sammensætningen, så salget atter går opad.
Går dit salg i stå, er der ikke andet for end at kigge på salgsparametrene igen og ændre på sammensætningen, så salget atter går opad.