Den nye bogføringslov

      Ny bogføringslov: Sådan forholder du dig til den

      Gæsteindlæg af Amalie fra Billy Regnskabsprogram

      En ny bogføringslov trådte i kraft 1. juli 2022 som bl.a. stiller krav til at virksomheder skal bogføre digitalt fra tidligst 2024. For de fleste virksomheder vil det betyde, at man skal finde et regnskabsprogram  hvis ikke man i forvejen bruger et. Heldigvis har du lidt tid til at omstille dig til de nye regler, men det kan være en god idé at overveje, hvilket system det skal være, så du kan få omlagt dine arbejdsgange og spare tid på manuelt arbejde. 

      De væsentligste ændringer i bogføringsloven

      Selvom bogføringsloven trådte i kraft 1. juli 2022, bliver kravene rullet ud løbende frem til 2026. Mest omfattende er kravet om digitalt bogføringssystem  i et  fra tidligst 2024. Ikræfttrædelsen afhænger af din virksomheds regnskabsklasse og omsætning.

      For de små virksomheder med personlig hæftelse vil pligten om anvendelse af et digitalt bogføringssystem først træde i kraft 1. januar 2026, men du kan med fordel allerede nu digitalisere dine arbejdsgange, så du får mere tid til din kerneforretning.

      Er min virksomhed omfattet af de nye krav?

      Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, interessentskab I/S eller en personlig ejet mindre virksomhed PMV, hører din virksomhed under regnskabsklasse A. Hvis din nettoomsætning overstiger 300.000 kr. to år i træk, er din virksomhed omfattet af de nye krav.

      Er din omsætning under 300.000 kr. kan du blot fortsætte med din nuværende bogføringsprocedure. Har du derimod et selskab, hører din virksomhed under regnskabsklasse B, C eller D, og så er du underlagt alle krav i den nye bogføringslov uanset din omsætning.

      Lad ikke nogens mening om dig blive din virkelighed.
      Les Brown,
      foredragsholder