Den nye bogføringslov
Ny bogføringslov: Sådan forholder du dig til den
Gæsteindlæg af Amalie fra Billy Regnskabsprogram
En ny bogføringslov trådte i kraft 1. juli 2022 som bl.a. stiller krav til at virksomheder skal bogføre digitalt fra tidligst 2024. For de fleste virksomheder vil det betyde, at man skal finde et regnskabsprogram hvis ikke man i forvejen bruger et. Heldigvis har du lidt tid til at omstille dig til de nye regler, men det kan være en god idé at overveje, hvilket system det skal være, så du kan få omlagt dine arbejdsgange og spare tid på manuelt arbejde.
De væsentligste ændringer i bogføringsloven
Selvom bogføringsloven trådte i kraft 1. juli 2022, bliver kravene rullet ud løbende frem til 2026. Mest omfattende er kravet om digitalt bogføringssystem i et fra tidligst 2024. Ikræfttrædelsen afhænger af din virksomheds regnskabsklasse og omsætning.
For de små virksomheder med personlig hæftelse vil pligten om anvendelse af et digitalt bogføringssystem først træde i kraft 1. januar 2026, men du kan med fordel allerede nu digitalisere dine arbejdsgange, så du får mere tid til din kerneforretning.
-
Krav om afstemninger (2022)Et nyt krav om afstemninger blev gældende da bogføringsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Ifølge kravet skal afstemninger foretages løbende og senest på dagen for en indberetning for at sikre et opdateret grundlag for lovpligtige indberetninger. Hvis du bruger et regnskabsprogram som kan du automatisk afstemme din bank.
-
Udvidet definition af regnskabsmateriale (2022)
Med ikræfttrædelsen af den nye bogføringslov blev definitionen af regnskabsmateriale udvidet til nu også at omfatte dokumentation for oplysningerne i noter og ledelsesberetning, samt skøn og vurderinger foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af virksomhedens årsrapport. Det betyder, at du også skal opbevare det materiale i 5 år.
-
Beskrivelse af bogføringsprocedure (2023)
Den næste krav i bogføringsloven træder i kraft fra 1. januar 2023, og det vedrører en beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedure. Beskrivelsen af dine bogføringsprocedurer skal uddybe hvordan dine transaktioner registreres, hvordan dit regnskabsmateriale opbevares, samt hvilke personer der er ansvarlige for de nævnte procedurer. Erhvervsstyrelsen har offentliggjort en skabelon til beskrivelse af bogføringsprocedure, som din virksomhed kan benytte.
-
Anvendelse af digitalt bogføringssystem (fra 2024)
Det væsentligste krav i den nye bogføringslov vedrører anvendelsen af et digitalt bogføringssystem som Billy. Mere specifikt omfatter kravet om digitalt bogføring følgende bogføringsprincipper: Digital registrering af transaktioner, digital opbevaring af regnskabsmateriale og sikkerhedskopiering i skyen. For de små virksomheder i regnskabsklasse A træder kravet i kraft fra 2026, mens at virksomheder i regnskabsklasse B, C og D skal anvende et digitalt bogføringssystem fra senest 2024.
Er min virksomhed omfattet af de nye krav?
Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, interessentskab I/S eller en personlig ejet mindre virksomhed PMV, hører din virksomhed under regnskabsklasse A. Hvis din nettoomsætning overstiger 300.000 kr. to år i træk, er din virksomhed omfattet af de nye krav.
Er din omsætning under 300.000 kr. kan du blot fortsætte med din nuværende bogføringsprocedure. Har du derimod et selskab, hører din virksomhed under regnskabsklasse B, C eller D, og så er du underlagt alle krav i den nye bogføringslov uanset din omsætning.
Lad ikke nogens mening om dig blive din virkelighed.