SWOT-analyse
- Efter start
- Salg og markedsføring
- SWOT-analyse
- Efter start
- Salg og markedsføring
- SWOT-analyse
Få overblik over en virksomheds situation
En SWOT-analyse giver dig et overblik over en virksomheds situation på et givet tidspunkt. SWOT-analysen afspejler virksomheden. Forestil dig, at du har taget et foto af virksomheden, der præcist viser, hvordan den fungerer, den dag billedet blev taget.
SWOT-navnet kommer fra:
Strengths & Weaknesses (styrker, svagheder) internt i virksomheden
Opportunities & Threats (muligheder, trusler) fra omverdenen, der påvirker virksomheden
Efter at have vurderet og forstået en virksomheds situation vil man bedre kunne udarbejde en strategi for virksomhedens fremtidige drift.
En SWOT-analyse kan også bruges til at vurdere andet end en virksomhed. Den kan f.eks. hjælpe dig med at vurdere et nyt produkt eller en marketingkampagne.
Sådan bruger du SWOT
SWOT-analysen er et redskab, der giver dig mulighed for at evaluere din virksomhed og se nye veje for din virksomheds fremtid.
De vigtigste spørgsmål, som SWOT-analysen belyser:
- Har virksomheden kerneydelser, som man kan bygge en strategi omkring?
- Har virksomheden svagheder, der gør den meget sårbar – og er der tiltag, der kan rette op på det?
- Hvilke muligheder på markedet kan virksomheden gøre brug af med den viden og de ressourcer, den har i dag?
- Hvilke eksterne trusler skal virksomheden tage sig i agt for?
Eksempel på SWOT-analyse
Herunder er udarbejdet et eksempel på en SWOT-analyse. Denne SWOT-analyse er forbedret kraftigt ved at medtage "Tiltag".
Tiltag beskriver de aktiviteter, som understøtter Styrke og Muligheder eller mindsker Svaghed og Trusler.
-
STYRKER
Styrker er, hvad din virksomhed er god til på nuværende tidspunkt. Det er et billede af din nuværende situation.
F.eks.:1. Stor viden om dit kerneområde
2. Velbeliggende lokaler
3. God hjemmeside
4. Godt forhold til banken
5. Solidt forretningskoncept
6. Højt dækningsbidrag
7. Har mange alternative produkter/ydelser, bl.a ved at have et stort sortiment.Tiltag er den aktivitet, du kan igangsætte for at udnytte de styrker, virksomheden har:
1) Deltag i diskussioner på internettet om dit emne. Bliv en autoritet på området, som pressen vil kontakte
2) Sørg for god skiltning og ordentligt lys på lokalerne
3) Sørg for at få mange links til siden og brug den aktivt i markedsføring
4) Fortsæt med at informere banken om tiltag i virksomheden, så forholdet vedligeholdes – også selvom vi ikke skal låne flere penge i øjeblikket, for pludselig kan vi få brug for penge til f.eks. større varelager.
5) Fortæl kunden, hvilken værdi vi tilfører ham.
6) Gør en stor indsats for at sælge mange styks. Der er råd til at bruge en del penge for at få en ny kunde, når dækningsbidraget er stort
7. Fortæl kunderne, at vi har et stort og varieret sortiment
8) Vores teknologi gør, at vi kan producere billigere end andre, og vi kan derfor få større dækningsbidrag end andre producenter.Kunden skal vide, at vi altid er med på det nyeste
-
SVAGHEDER
Svagheder er det, virksomheden ikke er så god til. Du har dog mulighed for at påvirke og ændre dine svagheder til noget bedre.
F.eks.:1 Lille viden om produktet
2. Vores butikslokaler ligger i en sidegade
3. Dårlig hjemmeside
4. Banken tror ikke på os
5. Forretningskoncept lever ikke op til kundens forventning
6. Lille dækningsbidrag
7. Har for mange alternative produkter / ydelser. Tiltag er den aktivitet du kan igangsætte for at mindske de svagheder virksomheden har:
1) Gå på kurser, lær fra de bedste inden for produktviden, få en partner med ekspertviden
2) Gør ekstra meget ud af skiltning og sørg for at have unikke produkter
3) Igangsæt nyudvikling af hjemmeside
4) Banken skal have kvartalsregnskaber og markedsføringsplaner
5) Igangsæt udvikling af forretningskoncept, der er kundeorienteret
6) Find måder at hæve dækningsbidraget
7) Lav oprydning i sortiment. Hvad sælger, og hvad sælger ikke?
-
MULIGHEDER
1. Nye kundegrupper flytter til dit område
2. Øget købekraft i samfundet
3. Høje fødselstal
4. Udvidelse af offentlige institutioner
5. Nye trends peger i din retning
6. Avanceret teknologi løser din udfordring
7. Største konkurrent går konkurs
8. Tilskud og subsidier i dit forretningsområde
9. Leverandøren giver mere kredit
10. Ny lovgivning letter dit arbejde
11. Asiatisk købekraft stiger Tiltag er den aktivitet, du kan igangsætte for at udnytte de muligheder, virksomheden er blevet givet:
1) Igangsæt markedsføring i området2) Kendskabet til vores produkt skal øges med mere markedsføring
3) Øge markedsføringsindsats, når babyer bliver til kunder
4) Hold vågent øje med databasen om offentlig licitation
5) Gør kunden opmærksom på, at vi er med på noderne
6) Implementer den nye teknologi i virksomheden
7) Tag kontakt til konkurrentens kunder
8) Undersøg, om vi kan få glæde af tilskud
9) Få hævet kredittiden mest muligt
10) Fjern unødige hindringer
11) Genvurder, om vi skal ind på det asiatiske marked
-
TRUSLER
Trusler er eksterne omstændigheder, der truer dine styrkepositioner, som du ikke kan gøre noget ved. Du må tilpasse dig omstændighederne.
F.eks.:
1 Kunder flytter i stort omfang fra dit område2. Økonomisk krise er slået igennem
5. Nye trends går ikke i din retning
6. Avanceret teknologi fjerner din forretningsmodel
7. Største leverandør går konkurs
8. Tilskud og subsidier i dit forretningsområde fjernes
9. Leverandøren giver mindre kredit
10. Ny lovgivning besværliggør dit arbejde
11. Asiatisk købekraft falder Tiltag er den aktivitet, du kan igangsætte for at mindske de trusler, virksomheden er oppe imod.
f.eks.:
(1) Find nyt kundesegment i området eller tilpas dine ydelser til kunderne i området2) Tilpas virksomheden til lavere aktivitet og mød eventuelle udfordringer.
3) Få virksomhedens forretningsmodel til at passe til fremtidens behov
6) Tilpas din forretningsmodel til de nye tider
7) Udnyt muligheden til at finde bedre og billigere leverandører
8) Tilpas virksomheden til et liv uden subsidier
9) Undersøg finansieringsmarkedet for alternativer
10) Find den letteste måde at håndtere lovgivningen på
11) Tilpas virksomheden til lavere aktivitet
Kerneforretning – hvad gør dig unik?
Hemmeligheden bag al strategisk planlægning er evnen til at gøre en virksomheds styrker, ydelserne/produkterne, markedsføring m.v. til din virksomheds kerneforretning.
Kerneforretningen er den specifikke variation af dit produkt eller din service, der gør det unikt i forhold til andre lignende produkter – og det er det, du siger i elevatortalen.
Kernekompetencer – hvordan adskiller dine evner sig?
Kernekompetence er de funktioner, der gør, at din virksomhed adskiller sig fra dens konkurrenter.
I en mindre virksomhed findes kernekompetencen ofte hos indehaveren. Han kan have et stort handelstalent eller et specialiseret produktions-knowhow inden for et område. Det er sjældent, at kernekompetence stammer fra et fysisk objekt.
Kernekompetence kan være mange ting:
Overbevisende ved offentlig fremtræden
Venligt og dygtigt personale
Tillidsvækkende salgskompetencer
Dyb ekspertise på et område
Fokus på vækst
Meget præcis i formuleringen af salgsbreve
Kan altid se nye salgsmuligheder
Kan få kunder til at føle sig 100% trygge
Effektiv salgsteknik
Fantastisk netværk
En af få med ekspertviden inden for et felt
Velbeliggende lokaler
Meget vedholdende
SWOT: Strengths, weaknesses, opportunities & threats.