Trin 7: Budgetter

I dette punkt i forretningsplanen skal du vise:

At din idé hænger økonomisk sammen. At du har et realistisk syn på dit salg og dine udgifter 

En forretningsplan skal have budgetter – også selvom du ikke er så vild med at lave dem. Budgetter er den økonomiske side af de planer, du har beskrevet i de tidligere steps af forretningsplanen. 

Det er nemt at lave budgetter

Desto mere konkret og handlingsrettet du har været i de andre punkter af forretningsplanen, desto nemmere er det at lave budgetter. Hvis du ved, at du har en udgift på 2.000 kr. pr. måned til husleje, vil udgiften på dit driftsbudget stå til:

12 måneder a 2.000 kr. = 24.000 kr. 

Sådan skal du bare fortsætte med de andre punkter, du finder i skabelonen til budgettet.

Udgifter er enkle at arbejde med

Det er forholdsvis enkelt at udarbejde udgiftssiden af et budget. Hvis du skal vurdere, hvad en skrivebordsstol koster, kigger du på nettet efter kontormøbler og finder prisen på den stol, der passer til dig. 

Du kan gøre det på samme måde med de andre udgifter i budgettet.

Indtægter er besværlige at vurdere

Der, hvor budgettering bliver besværligt, er, når man ikke kender prisen på en ting og heller ikke ved, hvor mange styk man skal have af en ting. 

Du vil typisk stå i denne situation, når du skal budgettere hvor stort et salg, du forventer i løbet af et år. Få hjælp fra værktøjet Beregn din omsætning.

FOR-1323108609

Fysiske produkter

Hvis du er nystartet skohandler, er det svært at forudse, om du kan sælge 100 par sko eller 5.000 par om året. Står du i denne situation, bør du gå tilbage til din markedsundersøgelse og efter bedste evne prøve at vurdere det forventede antal solgte sko.

Serviceydelser

Hvis du er konsulent, skal du efter bedste evne finde ud af, hvor mange timer du kan sælge/udfakturere pr. år. Og hvis du er frisør, skal du vurdere, hvor mange klipninger du laver pr. år. Hvis du er journalist, er det antal artikler, du kan sælge. Hvis du er softwareudvikler, er det antal applikationer og implementeringer, du forventer at udføre. 

Du skal til forretningsplanen lave mindst tre budgetter:

Startbudget 
Startbudgettet skal vise, hvor mange penge du har brug for til at kunne åbne/starte/etablere din virksomhed. 

Driftsbudget 
Driftsbudgettet viser de indtægter og udgifter, du forventer løbende kommer i virksomheden, når den er startet. 

Likviditetsbudget 
Likviditetsbudgettet
 skal måned for måned vise, om du har penge i kassen/banken til at betale de udgifter, du ved, du får. 

Download regneark

Gå til download forretningsplan og find skabeloner til regneark for de tre budgetter.

Trin 8: Finansiering af start

Om det er bank, investorer eller crowdfunding, så kan du her lære om, hvordan du skaffer kapital til at starte din virksomhed.

Gå til trin 8

En forretningsmodel der ikke er blevet afprøvet for er altid interessant - også selvom den fejler.
Michael Arrington,
founder af TechCrunch